Wat is de meest praktische manier om (moeder, 3 kids) de was bij te kunnen houden?

ben een mama van drie kindertjes en een ramp met wassen. Hoe kan ik het efficiënts de was doen? Zonder dat er overal wasmanden staan met schone, opgevouwen, nog op te ruimen, bestemming onbekend en vuile was.

Ik heb tijd zat, werk niet en toch lukt het mij niet, om minder was te hebben, de was te doen, te drogen, op te vouwen, uit te zoeken en in de kast te doen. Ik ben overigens kampioen in uitstellen.

Wat is de meest handige manier om het op praktische wijze bij te houden?

Toegevoegd na 8 minuten:
ben alleenstaande mama en kampioen uitstellen moet je maar met een korreltje zout nemen. Want als ik wil kan ik ook heel goed doen wat ik moet doen als het moet gebeuren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet dat mijn moeder vroeger ook naar de wasserette ging. Zij ging trouwens maar 1x in de week naar de wasserette, de rest deed zij op de hand.
Lijkt me niks om dat ieder dag te moeten doen, heb je er een dagtaak aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
soj: bedoel je een wasservice? Bij de wasserette moet je je was nog zelf sorteren, in de machine doen, er bij blijven, uit de machine halen, in de droger doen, opvouwen en strijken. Je bent dus net zo lang bezig als thuis. Een wasserette is vooral voor mensen die zelf geen wasmachine hebben, niet voor mensen die het graag makkelijk hebben.

Het beste antwoord

Geen idee of je kinderen oud genoeg zijn om zelf iets te doen.
Ik ben zelf moeder van 3 kinderen (tieners) ieder dag draait er minstens een was. In de badkamer staan 3 wasmanden, 1 voor echte witte was, 1 voor donkere was (zoals spijkerbroeken) en 1 voor lichte/fijne was. Als ik ga wassen hoef ik zo niks meer uit te zoeken, ik kan zo de was uit te wasmand in de machine stoppen (bij de lichte/fijne was kijk ik wel even snel of er niks donkers/fels tussen zit). Hierna gaat de was of in de droger (handdoeken, dekbedovertrekken, sokken en ondergoed) of gaat aan de lijn. Zo gauw de was droog is opruimen. Ik doe dan de was per persoon in een kleine wasmand deze zet ik op de kids hun kamer en die kunnen ze dan zelf opruimen in hun kast. Dit scheelt mij weer wat opruimwerk. Sokken gaan ook los in de mand die mogen ze zelf tot paren bijelkaar zoeken (ieder kind heeft zijn eigen kleur sokken en onderbroeken).
Kinderen (maar ook man) moeten er zelf voor zorgen dat vuil goed in de wasmand zit. Niet in de mand is niet gewassen.
Strijken heb ik een hekel aan en hang daarom alles zo netjes mogelijk en zonder knijpers op het wasrek, zodat een hoop dingen zo vanaf het rek opgevouwen kunnen worden.
Neem een vaste dag en tijdtip om te wassen en op te ruimen. Probeer je daar dan ook aan te houden en denk niet eerst even een kopje koffie, beloon je zelf daarmee na het wassen/opruimen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel! Ik heb hier heel veel aan. Veel deed ik al bijn precies net zo, maar erger mij er enorm aan, omdat ik uitstelde. Ik deed het al halfslachtig zo en begrijp nu dat ik er gewoon consequent in moet zijn en inderdaad direct moet opruimen en het niet moet laten staan of moet laten wachten. Dank je wel voor je antwoord. Ik heb er heel veel aan.

Andere antwoorden (7)

Heel simpel,maar of het bij jou werkt is de vraag want je schrijft dat je kampioen in uitstellen bent.

Zodra je een volle wasmand hebt,direct de wasmachine in,zodra de was droog is,deze gelijk opvouwen en of strijken.
Dit is de enige manier om het goed bij te houden zonder dat je overal schoon en vuil wasgoed om je heen hebt.

Ik had dit vroeger ook,maar heb nu minder was en deze wordt wel elke zaterdag gewassen en zondag's vouw ik op en strijk de dingen weg die gestreken moeten worden.

Ik hou juist deze vaste dagen aan want anders wordt het weer uitstellen en dit doe ik niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi maria, heb je ook 3 kinderen want als je 3 kinderen hebt lukt het niet meer om alleen in het weekend te wassen/strijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er twee,maar die zijn allang volwassen en daarom gaf ik aan dat ik het vroeger ook uitstelde,maar misschien is het wassen tussendoor als je een mand vol hebt een optie en dan op momenten zodra het kan,vouwen en strijken. Het beste is proberen om een vaste dag hiervoor te nemen en op die dag geen afspraken of wat dan ook te maken wil je het een beetje op orde kunnen houden.
Er is geen man/vriend in beeld? Anders zou je hem ook wat kunnen laten doen. Als de kinderen oud genoeg zijn kun je afspreken dat zij zelf, als jij gestreken hebt, hun eigen kleren in de kast leggen/hangen, maar dat is afhankelijk van de leeftijd of ze dat kunnen.

Voor de rest is het een kwestie van goed bijhouden. Probeer te voorkomen dat er grote stapels of volle manden ontstaan, want dan moet je daarna weer dubbel zo hard werken om die weg te werken. Je kampioen uitstellen-titel moet je dan dit jaar maar aan iemand anders overdoen.

Ik weet niet of je alles strijkt, maar beddengoed, handdoeken, washanden, zakdoeken, ondergoed enz hoef je niet te strijken maar kan uit de was gewoon gelijk opgevouwen worden en de kast in. Je houdt dan alleen het 'echte' strijkwerk over. Als je dat dan gewoon bijhoudt, bijvoorbeeld even wegwerken onder het tv kijken ofzo, dan moet het te overzien zijn.

Ben alleen bang dat het geen wasprobleem is, maar een disciplineprobleem. Zorg dat je voor jezelf een stok achter de deur maakt waardoor je stopt met uitstellen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je probleem is waarschijnlijk niet eens de volle wasmanden en de was overal, maar dat je na verloop van tijd geen schone spullen meer hebt om aan te trekken.
Een vast schema lost dit probleem alleen op, als je ook voldoende kleren hebt, of als je het in het schema gewoon heel regelmatig de was doet.
Het meest efficiënte is waarschijnlijk dan ook om een wasmachine te nemen met een hele grote trommel en om veel kleren te kopen. Dan hoef je niet vaak te wassen (maar wel veel), dus je "bespaart" qua tijd op een aantal terugkerende handelingen.
Een beetje als bij een vrachtwagen. Je kunt met een half volle vrachtwagen heel vaak rijden, of wachten tot de vrachtwagen vol is en dan pas gaan rijden. Dat laatste is vanzelfsprekend efficiënter, maar je moet wel kunnen wachten op de spullen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Héél herkenbaar! Ik heb ook drie kinderen en ik ben net zo... Het gekke is, dat ik nu door een stom probleem een aardig systeem heb. Ik heb een geblesseerde knie en mag zo weinig mogelijk traplopen. Daarom moet ik heel efficient werken, en dat helpt.
's Ochtends zoek ik de was uit. Ik sorteer op kleur, en dan heb ik dus bijvoorbeeld een krat (ik werk met vouwkratten) met rode was en eentje met ondergoed. De restlaat ik boven in de wasmand zitten. Die kratten neemt mijn man dan mee naar beneden. Dan zorg ik die dag dat die twee kratten gewassen zijn, in de droger zijn geweest en opgevouwen. En 's avonds neemt mijn man ze weer mee naar boven, zodat ik ze de volgende ochtend kan opruimen. En dan zoek ik als het nodig is weer nieuwe was uit. Het werkt prima zo.
En wat ik in de zomer doe, en wat me heel veel tijd scheelt, is kleren die op hangertjes in de kast gaan, ook meteen op hangertjes laten drogen aan de lijn. Met een beetje wind droogt het kreukloos op, en je hoeft het alleen maar van de lijn te pakken en in de kast te hangen.

Toegevoegd na 1 uur:
Als je alleenstaande moeder bent, is dit extra lastig. Ik merk het als mijn man een week in het buitenland zit. Dan is de neiging om het maar te laten liggen groter, en vergt het echt veel meer van je zelfdiscipline.
Ik vraag me af of het alleen op het gebied van de was ligt, of ook de rest van het huishouden. Ik ben namelijk ook absoluut geen huishoudelijk type, en ik moet dat heel gestructureerd doen wil het een beetje werken. Ik heb zelfs een soort opschrijfboek waar ik een lijstje in maak met wat ik op een dag wil doen, en daar probeer ik me aan te houden. Het gaat steeds beter.
Een aanrader is het boekje vrolijk huishouden dat ik van een vriendin kreeg. Geeft een lekker ontspannen kijk op de zaak
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was moeder van 4 kindjes zonder hulp. Had hier geen moeite mee. Wel met de 5 kilo was uit de schoonheidssalon die ik er dagelijks ook bij kreeg.

Deed, zo gauw er genoeg witte was was, deze ongeacht tijd of dag in de machine. Deed bij de gekleurde was hetzelfde.
Direct ophangen als de was klaar was en wel zo, dat het aan de lijn gestreken hing. Dat wil zeggen zo netjes, dat je er na droging alleen je hand over hoefde te halen en geen strijkijzer.

Wasmachine, drooglijnen en strijkplank staan bij elkaar. De strijkplank gebruik ik alleen voor het opvouwen. Doe dat zo gauw de was droog is. Maak gelijk een stapeltje voor iedere persoon apart en een voor algemeen huishoudelijk gebruik.

Niks aparte wasmanden en slingerende stapeltjes. Rondje door het huis en alles ligt weer op zijn plaats in de kasten.

Wat is het probleem? Zie jouw probleem ook bij mijn ene dochter, bij mijn andere twee dochters niet. Rara.....
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
yvana ik ben ook moeder van 4 kinderen ,nu al groot en de deur uit
ik heb ook nog met een langzaamwasser gewassen, maandags om 6 uur op en een paar uur later hing die lekker aan de lijn te wapperen, alles
eerst de witte was en dan de bonte er achteraan, allemaal in het zelfde sop
en net wat je zegt; uitgeklopt aan de lijn hangen en dan hoef je bijna niets te strijken
van mijn schoonmoeder had ik geleerd stapeltjes maken en dan erop gaan zitten,scheelt een hoop strijk werk haha
Ivana
12 jaar geleden
Zonneschijn, dat is misschien het verschil met nu. Ik kon genieten van de orde en regelmaat die het voeren van een huishouden meebracht. Als alles op tijd schoon en gewassen was en aan de lijn gedroogd. Ik zeg niet dat mensen nu minder goed zijn voor hun huis en de daarbij behorende werkzaamheden, maar ze hebben zo'n haast en het gevoel dat het MOET gebeuren. Terwijl ik het gevoel had dat ik het MOCHT doen en ik was daar blij mee. Ik werkte ook nog onbezoldigd 20 uur in de week. Maar ik was het liefst thuis met de kleintjes (die inmiddels over de 40 zijn ;))
De dagen begonnen om 7 uur en eindigden om 9 uur 's avonds. Toch was ik gelukkig.
neem eerst een dag( of 2-3) de tijd om alles op te ruimen en uit te zoeken . hou vanaf die dag alles netjes bij. ga geen dingen strijken wat niet noodzakelijk is . hang alles zo netjes mogelijk op zodat het niet kreukt. was uit de droger ook direct opvouwen . doe weg wat niet past , stuk is of niet meer gedragen wordt
toen mijn kids nog klein waren deed ik dit voordat ze wakker werden
ik stond daarvoor eerder op en had daar dan veel profijt van de rest van de dag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij (gezin met 3 grotere kinderen en beide een 4/5 baan) werden gek van voortdurend wassen en altijd strijk die lag te wachten.

We hebben de was nu beperkt tot 2 dagen. We sparen alles op, hebben een grote wasmand in de badkamer en als de zak vol is, verhuis die naar de garage. We hebben zo'n 8 volle machines per week. We beginnen met dinsdagmiddag de eerste was in de machine te doen, dan is woensdagavond de laatste was gedraaid. Manlief is woensdagmiddag vrij, die vouwt en strijkt dan een flink deel van de middag.

Op woensdagavond gaat alle schone was op stapels mee naar boven, iedereen draagt zijn eigen stapel naar boven en legt z'n was netjes in de kast. Zooitje in de kast betekent dat er de volgende keer niet gestreken wordt.

Tip om minder was te hebben: elk een eigen handdoek met een verschillend gekleurd haakje er aan. Zo weet iedereen wat zijn eigen handdoek is en die kunnen echt wel vaker dan een keertje mee. Je droogt er per slot van rekening je schone lijf mee af.