Hoe kan je het beste je kleding vouwen?

Als ik mijn kleding vouw, lukt het me nooit ze zo netjes in de kast te krijgen als ik soms op tv of in een winkel zie. Is er een bepaalde volgorde/manier waarop je het beste bv. een shirt met mouwen of blouze moet vouwen?
Wie heeft tips voor mij?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Oké, bijvoorbeeld het shirt:

De eenvoudige manier is om het shirt bij de schouders op te pakken, de mouwen plus een strook van de romp naar achteren te slaan, en dan het geheel nog eens dubbel te vouwen.

De (of een) mooie manier:

Leg het shirt plat op tafel, met de voorkant naar beneden.
Pak één van de mouwen en vouw die richting de andere schouder, de mouw ligt dus horizontaal. Neem de romp nog niet mee. Herhaal bij de andere mouw.
Vouw nu een rechte strook van de romp aan de rechterkant naar binnen, herhaal met links. Let erop dat de stroken even breed zijn.
Vouw nu het geheel dubbel, de onderzoom op de kraag. Als het shirt verhoudingsgewijs erg lang is, kun je ook eerst een strook aan de onderkant naar binnen vouwen, en dan het geheel dubbelvouwen.
Draai het shirt nu om, en voilà, netjes gevouwen.

Dit is de vouwmethode die we gebruikten in een kledingwinkel waar ik heb gewerkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

zie link, ik kan het niet verder uitleggen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, erg leuk, ik zie me zelf dit helaas niet na doen. Toch + 1
Wat er op tv te zien is natuurlijk (bijna) nooit volledig te volgen. Net zo min je het nooit lukt textiel net zo netjes in de verpakking te krijgen waarin je het gekocht hebt. Ik vouw m'n spullen altijd zodanig op dat er geen vouwlijnen op rare plekken komen (bijv over je borsten) en ik zorg ervoor dat ze tenminste evenwijdig lopen. Het mooiste is om eerst de verticale vouwen te doen, de horizontale zijn dan minder scherp. En blouzes, zeker die van katoen/linnen e.d., hang ik op met het knoopje ter hoogte van je decolleté dicht. Dit voorkomt dat er schuine vouwen ontstaan als er andere spullen tegenaan hangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb in een textielreinigingsbedrijf gewerkt waar de (vouw)machines het nog wel eens regelmatig begaven maar daar heb ik wel veel van geleerd.

Handdoeken vouw ik normaal; 2x dubbel in de lengte, 1x dubbel in de breedte, maar ik stapel ze wel om en om. Dus 1 rechtop, de ander op de kop. Zo krijg je geen scheve stapels doordat alle zelfkanten aan dezelfde kant liggen.

T-shirts leg ik met de voorkant omhoog plat op de strijkplank, pak ik links bovenaan (wat het verst van je af ligt) naast de hals en onderaan in een denkbeeldige rechte lijn. Dan til ik hem op en hang ik hem voor de strijkplank waarna ik hem met de ene kant gevouwen er weer overheen laat glijden zodat ie andersom komt te liggen. De andere kant vouw ik dan terug over de andere vouw, mouwtje even rechtleggen en dubbelvouwen, dan 1 of 2 keer omslaan (onderkant naar hals).

Overhemden/blouses om en om dichtknopen, met de voorkant naar boven leggen en op dezelfde manier als de t-shirts; naast de kraag en in een denkbeeldige lijn de onderkant. Oppakken, andersom zwieren en de rest dichtvouwen.

Klinkt ingewikkeld misschien, maar als je eenmaal de slag te pakken hebt dan kun je het zelfs op schoot, zittend voor de tv ;-)

Sokken rol ik niet in elkaar in een bolletje, maar leg ik per paar plat op elkaar, vouw ze eenmaal dubbel en trek ze dan in elkaar. Zo krijg je een plat paar sokken die je zelfs kunt stapelen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik wil nog wel even doorgaan maar dan ben ik bang dat ik ga lijken op Monica van Friends ;-)