Waarom wordt 'de was doen' als makkelijk ervaren? Zie uitleg.

Voor iets wat makkelijk is wordt spreekwoordelijk gezegd "een kind kan de was doen". Zelf lijkt mij het schoon krijgen van de was niet zo'n eenvoudig karwei.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leuke vraag @musea !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oeps..sorry. @Musa ...!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt Carsch. Kan gebeuren

Het beste antwoord

Volgens Wikipedia is het een reclameslogan die is blijven hangen:

Een kind kan de was doen”- Reclameslogan voor “Hollandsche wasmachines”. De toestellen werden destijds aangeprezen als dingen die zo gemakkelijk te gebruiken waren “dat zelfs een kind haar in beweging kan brengen.” De uitspraak bleef hangen en wordt tegenwoordig gebruikt m.b.t. een eenvoudig werk, iets dat zo gemakkelijk gaat dat zelfs een kind het kan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
De was doen was, voor de komst van de wasmachine, helemaal niet zo eenvoudig. Er moest her en der uitgekookt worden (heel gevaarlijk voorkinderen zo'n enorme pan met kokend water en bleekmiddelen) en er moest gewrongen worden (daar heb je echt spierballen voor nodig) er moest vaak eerst sop gemaakt worden (valt echt niet mee om vloeibaar sop van zo'n hard blokje te maken) en daarna moest alles uitgewrongen, nagespoelt en nog eens gewrongen en soms nog op de bleek uitgelegd worden. Geen kinder-karweitje dus.

Andere antwoorden (4)

Vroegher, toen de was doen nog gewoon je spullen in een tijl met warm water mikken was, was dat een eenvoudige handeling. De was werd een beetje op en neer gestampt, ging vervolgens door een wringer en klaar was het. Dat kon zelfs een kind

Nu raak je gefrusteerd van die 'fantastische' computergestuurde wasmachines. De mijne verrekte het pas omdat een sensor de was schoon genoeg vond.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat het zwaar is, betekent niet dat het ingewikkeld is.
Ik heb als kind nog wel wasgoed in de wringer gedaan - heel simpel, maar ook niet heel erg licht werk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eenvoudig? Praat eens met je oma en vraag hoe het er aan toe ging voor de komst van de wasmachine, echt niet eenvoudig.
Helemaal goedje zegt het zelf al...

Als iets heel eenvoudig is en men zegt "KKDWD" wordt daar mee bedoelt dat het vergelijkbaar is met een heel eenvoudig "wasje" is dat zelfs een kind het kan doen.

Dus niet dat de was doen altijd kinderlijk eenvoudig is maar juist dat klusje een soort eenvoudig wasje is.

Hoop dat het duidelijk omschreven is want dat is nogal een lastig wasprogramma ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat je er niet bij na hoeft te denken. Er zijn geen moeilijke berekeningen voor nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor mij is de was doen inderdaad kinderlijk eenvoudig. Ik heb een degelijke machine die maar 1 knop en 2 toetsjes heeft. Je kiest een programma uit het lijstje draait de knop daarop en trekt hem uit en als je maar een halve trommel vol water wilt of economisch wassen druk je op de toetsjes. Een kind kan dus de was doen met deze machine. Hij is oud maar oersterk en mijn was stinkt ook nooit zoals ik hier zo vaak als klacht lees.

Een kind kan de was doen als hij zeep aan het te wassen stuk smeert en het op de vuile plek over elkaar wrijft. Wassen was en is dus makkelijk, vandaar de uitdrukking.