Poeder is beter voor de wasmachine, met de voordelen van vloeibaar ben ik niet bekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Poeder wil nog wel eens witte sporen nalaten op donkere kleding, vloeibaar doet dat niet. Welke beter wast is een kwestie van merk en soort, zelf heb ik de vloeibare flessen van de Hema(na jaren poeder te hebben gebruikt) en ben daar erg tevreden over. De prijs zegt niets over de kwaliteit van wassen, goedkope merken zijn vaak net zo goed, misschien zelfs beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo, Ik heb alle twee gebruikt, maar ik vind zelf dat poeder is beter dan de vloeibaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ikzelf vind poeder beter wassen, ook beter te doseren en handiger te doseren, het smeert minder en ik gebruik ook waspoeder voor bv de stofzuigerzak lekker te laten geuren en om mijn badkuip mee schoon te maken dus het is voor mij handiger. Ik draag veel zwart en als je warmer dan 15 graden wast laat het geen sporen na hoor. Ik denk dat tegenwoordig allebei goed schoon wast, maar dat het een kwestie van smaak is wat je praktisch vind in gebruik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waspoeder vind ik persoonlijk het beste voor de machine. Voor een klein handwasje (fijne weefsels) gebruik ik vloeibaar wasmiddel uit Aldi.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat het wassen betreft zullen ze niet veel verschillen maar omdat poeder nog wel eens witte strepen achterlaat gebruik ik vaak voor de donkere was de vloeibare.
Voor de lichtere de poeder.
Dat doe ik bewust om en om want het is bekend dat je door alleen vloeibaar te gebruiken, sneller last hebt van vetluis in je wasmachine.
En om een vraag over vetluis voor te zijn, heb ik alvast een bron erbij gezet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Giweda, wat is vetluis??
heb er nooit van gehoord, wil je het me vertellen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo Siepie,
Klik even op de link die onderaan staat, dan kun je een goede uitleg lezen.
De consumentenorganisatie Test-Aankoop in België heeft het getest. Waspoeders gaan vlekken beter te lijf dan vloeibare wasmiddelen.

Het nadeel is dat poeders zó doeltreffend zijn, dat ze ook de kleuren van je wasgoed doen vervagen. En daar hebben vloeibare wasmiddelen dan weer een streepje voor.

Voor- en nadelen tegenover elkaar afgewogen, komen Ariel vloeibaar en Dash vloeibaar als beste uit de test. De resultaten op de verschillende soorten vlekken, hun impact op de kleuren en het behouden van de witte kleur zijn voor beide producten zeer goed.

Bijna even goed, maar wel goedkoper zijn Dixan poeder Vlekkenkampioen en Persil vloeibaar Power Gel. Zij gaan lopen met de titel van 'Beste Koop'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt het beste poeder gebruiken voor de witte was. In poeders zitten meer bleekmiddelen, waardoor je lastige vlekken beter uit de was krijgt. Vloeibaar wasmiddel is geschikter voor bonte was, omdat daar geen bleekmiddelen in zitten. Ook laat vloeibaar wasmiddel geen poedervlekken achter. Hierdoor blijven de kleuren langer mooi.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zelf geef de voorkeur aan waspoeder. Doe het dan wel in een bol in de wasmachine.
Bij fijne stoffen gebruik ik meestal vloeibaar (was dan ook op 30graden)

Op nvz.nl (nederlandse vereniging van zeepfabrikanten)heb ik het volgende gevonden:

Waspoeders
Waspoeders zijn onder te verdelen in hoofd- en fijnwasmiddelen. Een hoofdwasmiddel kun je het beste gebruiken voor kleurechte, bonte was en voor witte was op 40 °C, 60 °C en 90°C. Tegenwoordig zijn er ook wastabletten op de markt, die eenvoudig zijn te doseren.
Hoofdwasmiddelen zijn bijzonder geschikt om kleurstofhoudende vlekken te verwijderen. Fijnwasmiddelen bevatten geen optische witmiddelen en bleekmiddelen, en zijn geschikt voor wollen truien of fijne synthetische stoffen en fijne gekleurde was.

Vloeibare wasmiddelen
Vloeibare wasmiddelen zijn bij uitstek geschikt om te gebruiken bij lage temperaturen (30°C tot en met 60°C). Ze zijn eenvoudig te doseren. Een vloeibaar wasmiddel verdeelt zich sneller in water dan een waspoeder. Dat betekent dat de oppervlakteactieve stoffen, zodra de machine draait, direct met hun werk kunnen beginnen. Omdat een vloeibaar wasmiddel veel meer oppervlakteactieve stoffen bevat dan een poeder, is het extra efficiënt voor vet vuil. Vloeibare wasmiddelen worden bij voorkeur in een wasbol op het wasgoed geplaatst. De wasbol voorkomt dat een gedeelte van het wasmiddel ongebruikt in de afvoer verdwijnt. Er zijn ook vloeibare wasmiddelen in tabletvorm te koop voor eenvoudige dosering.

Totaalwasmiddelen
Er zijn totaalwasmiddelen voor witte en voor gekleurde was. Totaalwasmiddelen voor de witte was bevatten vaak optische witmiddelen. Totaalwasmiddelen zijn bijzonder geschikt om kleurstofhoudende vlekken te verwijderen. Ze bevatten een zuurstofbleekmiddel om lastige vlekken uit de was te verwijderen. Een totaalwasmiddel kan gebruikt worden voor de witte en de sterk vervuilde kleurechte, bonte was, bij temperaturen van 40 of 60 ºC.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb altijd het idee dat met poeder mijn was schoner wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
poeder is beter,met vloeibaar wasmiddel komt een vettige laag in de elementen.de machine af en toe laten draaien zonder was op 95 graden.wat azijn er in dan is ie weer helemaal schoon en ontkalkt.