hoe hang je een kostuum op, ik heb een kostuum voor de bruiloft van mn broer gekocht en thuis gepast maar nu zit de broek niet zo heel mooi meer.

zal k hem naar de stomerij brengen? ( en wat kost dat dan? ) of opnieuw ophangen en na het strijken ( volgens het label kan dit

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5K

Antwoorden (3)

Zoals ze in de winkel ook hangen.
De broek met de pijpen tegen elkaar. Pak ze onderaan vast en hang het netjes over de kleerhanger met broekhanger. Daarna jasje eroverheen en desgewenst een hoes.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kijk op het etiket of je de broek zelf mag strijken. Doe dat wel voorzichtig.

Stomerij kost ongeveer 14/15 euro voor een heel kostuum en 8 euro voor een broek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pers hem even op met de strijkbout en doe er voor de zekerheid een vochtige theedoek tussen.
Je hangt hem daarna op door naast de gulp aan de voorkant bij de eerste riemlussen de l. en r. pijp op elkaar te leggen en aan de achterkant bij de midden naad, zo gaat hij over het kleerhangertje heen, dus dubbel.

Toegevoegd na 2 minuten:
Broek stomen, even gegoogled is tussen de 4 en 7 euro.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je pakt de broek op aan de onderkant en legt de pijpen tegen elkaar. Zorg dan dat de naden van het binnen-en zijkant van het buitenbeen allemaal op elkaar liggen.
Als je hem nu neerlegt op de strijkplank ligt de strijkvouw dus op elkaar. Leg hem nu precies op de vouw en leg er een vochtige ( niet kletsnat) theedoek op en zet de warme strijkbout op de vouw. Pers nu steeds met de bout tot de plek op de doek droog is en ga zo de hele vouw langs met steeds weer een nat stukje doek. Vervolgens kan je kreukels met de theedoek, die nog iets vochtig kan zijn, wegstrijken. De theedoek leg je op de broek zodat deze geen glansplekken krijgt. Vaak krijg je die als je zonder doek gaat strijken. Als de vouw weer mooi geperst is, kan je hem met de onderkant van de pijpen weer net zo mooi over de dwarslat of klem van de hanger ophangen, maar zorg dat de vouw op elkaar blijft liggen.
Kijk eerst wel op het wasvoorschrift hoeveel puntjes er op de strijkbout staan, zodat hij niet te heet is.
Een broek zonder vouw hoef je natuurlijk niet te persen. Is het een donkere stof dan moet je wel met behulp van een dunne doek strijken, dit omdat de kans hierbij groot is dat je glansplekken van het strijken krijgt.
amc