Wat kan ik doen aan een wisselende watertemperatuur uit alle mengkranen?

Beste lezer,

Bij alle mengkranen in het huis wisselt de temperatuur van bloedheet naar ijskoud water. Dus zowel op de badkamer als in de keuken is de temperatuur niet constant. De temperatuurwisseling gebeurt elke keer naar ongeveer een halve minuut waardoor douchen haast onmogelijk is. Een enkele keer lukt het om wel goed te douchen, dan stopt na een minuut of 10 de temperatuurwisseling. Echter is dit dus sporadisch...
Een cv-ketelmonteur beweert dat het niet aan de cv-ketel ligt maar aan de leidingen. Een loodgieter beweert dat het niet aan de leidingen ligt maar dat het zou kunnen zijn dat alle mengkranen (toevallig) kapot zijn. Een andere loodgieter beweert dat het wel de CV-ketel is. We weten nu niet meer wie we moeten geloven en niemand heeft op korte termijn tijd om te helpen. Heeft iemand ooit eerder dit probleem gehad? Wat was er toen aan de hand? Zodra we een idee hebben wat het nou precies zou kunnen zijn kunnen we gerichter het juiste mannetje zoeken.

Alvast dankjewel!

een jaar geleden
in: Energie
1.3K
Inekez1
een jaar geleden
Wat is de ingestelde warmwatertemperatuur van de cv-ketel? Ik heb hetzelfde probleem gehad met een geiser. De geiser gaf erg heet water, waardoor er heel veel koud water bijgemengd moest worden door de kraan. Daardoor werd er maar heel weinig warm water gevraagd, waardoor het warme water langzamer door de geiser ging lopen en dus extra heet werd, waardoor er nog meer koud water bij moest, etc etc. Tot de geiser dacht: dit wordt te gek (oververhittingsbeveiliging) en helemaal geen heet water meer gaf. Oplossing bij mij is om de watertemperatuur van de geiser flink omlaag te zetten. Omdat er minder warm water bij de kraan komt, hoeft er nauwelijks koud water bij. Dat scheelt gas en water! Of het bij een cv-combiketel ook precies zo werkt weet ik niet. Met de handleiding van je ketel kun je vrij eenvoudig zelf de watertemperatuur aanpassen. Dan kun je uitproberen of het verschil maakt, zonder kosten voor een monteur.
Cryofiel
een jaar geleden
Zeer goede tip van Inekez1!

Toevoeging: elke ketel heeft een minimum debiet nodig om warm water te leveren. De lagere temperatuur van Inekez1 verhoogt het debiet

Je kunt het debiet verder verhogen door- als test - de mengkraan maximaal open tezetten. Waterverspilling, maar wel geschikt als test.

Zet trouwens de watertemperatuur bij de ketel niet lager dan 60⁰. Doe je dat wel, dan loop je risico op legionella.
HeerVoldemort
een jaar geleden
Bij mij komen dat soort klachten als het binnenwerk van mijn kranen weer verkalkt is...zoals op moment.
Dan moet ik het meng gedeelte van de kraan loshalen en in een bak azijn leggen en dan werkt het weer voor een jaar of 2.

Geef als eerste antwoord