Kan er in een oud kastje asbest zitten, de achterplaat van mn kastje lijkt er wel een beetje op.

Kan het een afwerking (plamuur) van asbest zijn of werd asbest daar nooit voor gebruikt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Asbest werd veel in bouwmaterialen gebruikt en waar het enigsinds hittebestendig moest zijn. Wees echter voorzichtig en neem geen risico's. Als het kastje stil blijft hangen is het geen probleem. Maar bij twijfel behandel het dan als asbest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zo kan je asbest in ieder geval herkennen.
Op breukvlakken en bij beschadigingen is aan de vezelachtige structuur vaak te zien of het om een asbestverdacht materiaal gaat. Asbest is bovendien vooral na de Tweede Wereldoorlog en vóór 1993 gebruikt. Een aanwijzing of het om asbest zou kunnen gaan is daarom het tijdvak waarin het materiaal is toegepast. Ook als u weet in welke producten vaak asbest is verwerkt, kan dat helpen vast te stellen of het asbest zou kunnen zijn.

Definitief uitsluitsel of het materiaal ook werkelijk asbest is kan echter alleen door onderzoek met een elektronenmicroscoop. Bovendien is dit de enige manier om vast te stellen om welke soort asbest het gaat, en of er meerdere soorten door elkaar in het materiaal zijn verwerkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar mijn weten is asbest nooit als vulmiddel in plamuur gebruikt. Dat ligt ook niet voor de hand. De belangrijkste eigenschap van asbest is de uitstekende bestendigheid tegen hoge temperaturen en daar heb je niets aan als je het als vulmiddel in plamuur gebruikt.