hoe bepaal je of een bestaande afvoer wel of niet naar de riolering gaat? de doorsnede van de buis is zo te zien ruim 10cm

er loopt een afvoer in een ruimte waar ook water is, ik zou hier een wc willen plaatsen, maar ik heb geen idee hoe ik moet zien of de afvoer die er al loopt aangesloten is op de riolering. Ik heb het vermoeden dat hemelwater via de buis wordt afgevoerd, betekent dit dat het niet op de riolering is aangesloten?

Alvast dank :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.5K

Antwoorden (7)

Nou kijk. Moe je deraan ruiken. Alsie naar de riool gaat, dan meuren naar de riool. Alsie niet naar de riool gaat, dan niet meuren naar de riool. Dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan een hemelwaterafvoer zijn. In dat geval mag er geen toilet op aangesloten zijn...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit soort controles gebeurt normaalgezien door er rook doorheen te blazen en te kijken waar het uit komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt eraan hoe oud uw huis is sinds, een jaar of tien is het verplicht hemelwater gescheiden af te voeren. Bij oude huizen mits er recentelijk geen nieuwe riolering is aangelegd in de straat kunt u er vanuit gaan dat alles wordt geloosd op de roilering. Het kan overigens ook een ontluchtingskanaal zijn dat naar het dak loopt.

Toegevoegd na 15 minuten:
Een afvoer van 110 of 125 mm is trouwens wel de diameter van een hoofdafvoer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alle riool buizen lopen naar het riool toe. de buizen zijn makkelijk te herkennen.
Riool buizen zijn n.l. dikwandig (3.2 of 3.0 mm dik)
deze buizen zijn er in de maten 75, 110 en 125 (wat er in huis word gebruikt, in de straat liggen nog dikkere buizen)

voor de maat 75 mag je geen toilet aansluiten zonder vermaler. op 110 en 125 mag dat wel.

Als het een hemelwaterafvoer is (HWA) dan mag daar geen riool toepassingen op worden aangesloten (dit gaat n.l. naar het oppervlakte water)
deze buizen zijn dunwandig (1 mm tot 1,2 mm dik) en zijn er in de maten 70, 80 en 100 mm.)
de HWA buizen zijn altijd inwendig naar uitwendig gemonteerd en mogen niet gelijmd worden.

Mocht u nog vragen hebben voeg dan een foto toe, misschien schept dat wat meer duidelijkheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
U kunt misschien makkelijker nagaan of er wel een hemelwaterafvoer bij u in de wijk aanwezig is (Bij de gemeente). Als u er niet achter kan komen volgt u de afvoer van het dak en van de W.C. als deze apart uw huis uit gaan zou het zomaar kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schakel een professionele rioolontstoppingsfirma in.
Deze kunnen een rioolinspectie met een camera doen. Kost zo rond de Eur250,-. Maar dan weet je precies hoe alles loopt. Tevens kunnen zij advies geven wat wel en niet te doen met de VWA en/of HWA leiding.

Toegevoegd na 1 minuut:
verklaring afkortingen:
VWA=vuilwaterafvoer
HWA=hemelwaterafvoer