Hoe goed werkt een automatische ontluchter, en waar plaats ik die?

Voor het CV-systeem bestaan automatische ontluchters.

a) Hoe goed werken die? Hoef ik het systeem dan echt helemaal nooit meer zelf te ontluchten?

b) Waar plaats ik zo'n ontluchter? De ketel is het hoogste punt van het systeem, is dat dan de beste plek, of is bij één van de radiatoren een betere plek?

Cryofiel
een jaar geleden
TurfGraver
een jaar geleden
Goede ketels hebben een ontluchter.
Maar er kan nog altijd lucht "gevangen" zijn in een radiator.

Antwoorden (1)

Een automatische ontluchter werkt goed, en die moet je inderdaad op het hoogste punt van het systeem plaatsen. Maar let op: dan moeten wel álle leidingen (iets) omhoog lopen, zodat werkelijk alle lucht zich naar dat hoogste punt kan verplaatsen. In de praktijk zal je alle radiatoren nog even langs moeten lopen. Toch is het goed er één te plaatsen in het geval je ketel het hoogste punt is. Lucht, of een deel daarvan, kan zich immers juist dáár verzamelen, en dan doet je ketel het niet meer.
een jaar geleden