Laat een stukadoor komen die kan je muren weer mooi glad afsmeren.
3 jaar geleden
Vullen en schuren is zeker een optie, maar het vergt wel meer tijd.
jc54
3 jaar geleden
Met gladschuren kan je een heel eind komen.

Zelf zou ik het stucen (voordeel is dat ik dat ook kan dus dat is gemakkelijk gezegd). Goed voorstrijken met een voorstrijk voor zuigende oppervlaktes, en dan glad afwerken met bijv MP75 (je kan er ook Fix&Finish voor gebruiken, maar dat spul vind ik zelf niet lekker werken). Om het superglad te krijgen eventueel met Rifinotop afwerken (je zou het ook helemaal met Rinifo Top kunnen afwerken, maar die zakken zijn waanzinnig duur).

Als je niet zelf kan stucen, kan je beter een stucadoor laten komen. Een goede stucadoor zal je ook adviseren wat te doen en of zijn werk nodig is.
3 jaar geleden
Als de muren alleen glad moeten worden, kun je dat zelf doen. Je ziet dan later nog wel vaag de 'deuken' in de muur als het licht er zijdelings op schijnt. Wil je de muur glad en recht, dan zul je een stucadoor laten komen.

Mooi glad maken:
1) controleer met plamuurmes of de uitstekende delen van voegen en gatenvuller er makkelijk af gaan. Lukt dit niet door met een plamuurmes af te steken dan zul je moeten beitelen. Daarbij ontstaan waarschijnlijk nieuwe gaten.
2) als alle uitstekende delen eraf zijn (met plamuurmes, beitel en schuurpapier) verwijder je met een borstel of stofzuiger alle losse stofdeeltjes uit de gaten en beschadigingen en van de stukken muur door rondomheen.
3) maak een papje van muurvuller, niet teveel tegelijk aanmaken. Vul de gaten en smeer met een breed plamuurmes direct al het overtollige van de muur. Bij diepe gaten heb je kans dat de muurvuller wat krimpt bij het drogen. Je moet dan na droging een tweede laag aanbrengen. Gebruik fijne muurvuller (gewoon uit zo'n tube) of poeder gips.
4) Als de vuller helemaal droog is goed schuren (eerst grof, dan fijn schuurpapier). Neem ook een flink deel van de muren rondom de vuller mee met fijn schuren om de overgangen zo geleidelijk mogelijk te maken. Of als je beschadigingen over bijna de hele muur verspreid zijn, schuur de gehele wand.
5) om verschillen in zuiging van de muur te vermijden de gehele muur eerst voorzien van voorstrijk voor je gaat schilderen.
6) gebruik eventueel een lichte structuurroller zodat de structuur in de verf de laatste oneffenheden maskeert. Het mooiste is wel om alle muren in de kamer met dezelfde structuurroller te doen, ook bij verschillende kleuren. Met een lichte structuur vallen ook de eventuele deuken / blokkenstructuur van de muur minder op bij strijklicht.
Inekez1