Heeft een huis met houten constructie draagmuren?

We hebben een halfsteens huis. Binnen zijn alle ruimtes opgedeeld door dubbelwandige gipsplaten, beetje volgens Amerikaans bouwmethoden. Ik meen dat het dan geen probleem is om een muurtje te slopen. Wie kan mij hier meer over vertellen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.6K

Het beste antwoord

Natuurlijk kan een tussenmuurtje een constructieve functie hebben.
Het kan een tussensteunpunt zijn van een vloerbalk. Hierdoor hoeft de vloerbalk minder zwaar uitgevoerd te worden.
Ook kunnen binnenmuren een stabiliteitsfunctie hebben.
Heb je ook een constructie-tekening? Daar kun je vaak de juiste informatie afhalen.
In het algemeen zal een dun en licht tussenmuurtje geen constructieve functie hebben.
Een goed antwoord kun je pas geven als je de situatie ter plekke hebt laten bekijken door een deskundige. Een ervaren bouwkundige of een constructeur.

Robert
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een wand van gipsplaat is sowieso geen draagmuur.
Een draagmuur loopt door van de begane grond tot het dak. Misschien helpt dat bij je plannen. Als je het niet zeker weet, breek dan niets af. Voor je het weet verzakt de boel of stort je huis in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker! Als je huis wat groter oppervalk heeft, kunnen ook vloerbalken extra draagpunten hebben. Dit moet je goed bekijken.Maar dubbele gipsplaat muurtjes zijn meestal niet dragend. Draagconstructies zijn van zware (bv 10*10cm) balken gemaakt. Als jij alleen maar 30/45 balkjes hebt waar gipsplaten op geniet zijn, kan je die vrij makkelijk weg halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker zullen er draagmuren aanwezig zijn. Een draagmuur loopt van de begane grond naar de bovenste etage. Daar kan je het dus aanzien.
En het kan een gispwandje zijn hoor, binnen die gipswand kunnen rustig wat balken zitten die de boel dragen.

Ga dus niet zomaar slopen kijk even goed of de muur doorloopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb in een houtskeletbouw huis gewoond met alleen maar gipsplaatmuren.
De dragende muren waren gemaakt van dikke vloerbalken en dan weer bekleed met gipsplaten.
De muren naar de buren L. en R. waren draagmuren.
De muur in de gang en de muur naar boven ook De voor en achterkant muur.
De muur tussen 2 grotere slaapkamers in enz.
Je kon het ook wel een beetje volgen aan het feit dat alle grotere muren en de doorlopende muren naar boven dat waren de dragende muren met de dikkere balken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan denk ik dat alleen de buitenmuren dragend zijn omdat er geen verdieping opzit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vergeet te vermelden dat ik een B&B in de tuin heb met ook een houten constructie en een zoldertje en daarvan zijn alle buitenmuren dragend en de scheidings wand van de kamer naar de slaapkamer.