Temperatuur regelaar van thermostaatkraan draait vanzelf naar warm. Kan ik dat zelf verhelpen.?

We hebben een hansgrohe kraan van nog geen 3 jaar oud en als we de temperatuur knop kouder zetten draait deze vanzelf naar heet. Tot aan de beveiliging.
Kwestie van schoonmaken.?

Toegevoegd na 7 uur:
Het betreft een douche kraan trouwens. Van Hans grote.

Toegevoegd na 7 uur:
Hansgrohe

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat is het merk van de regelaar?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Sorry, is hete een douche of badkraan?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Meestal gaat ee dergelijke kraan vastzitten door kalk.vanzelf operndraaien ken ik eigenlijk niet.
Maakt de kraan, als hij open staat een brommend geluid?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee, verder geen rare signalen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een paar keer van minimale temperatuur naar maximaal zetten en weer terug met de kraan uit helpt soms bij een slecht werkende kraan. Doe je dat af en toe dan voorkom je problemen.
(ik ken dit probleem niet maar het kost niks om het te testen)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Alleen demonteren kan de oorzaak van dit probleem aan het licht brengen.
Draait overigens de knop vanzelf, of wordt het water alleen te heet. Is dat laatste het geval, dan moet de kraan gereinigd worden, of is het thermo-element defect. Dat is overigens te vervangen.

Antwoorden (1)

Het kan een kwestie zijn van schoonmaken (water duwt tegen kalk ophoping aan waardoor hij draait) of dat de wax element op is. Zie foto. (bron praxis)