Hoe sluit ik 2 lampen aan, die verschillende draden hebben?

Ik heb 2 plafondlampen. De ene was alleen aangesloten met 2 zwarte draden, die samengedraait waren. Die heb ik uit elkaar gehaald en ieder apart in het kroonsteentje gestopt.De andere lamp heeft wel een blauwe en een zwarte draad. En die lamp knippert en gaat dan uit.Beide lampen zitten op de zelfde schakelaar. Wat moet ik doen

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dus op die eerste lamp zaten eerst alleen die twee in elkaar gedraaide zwarte draden?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Probeer ze eerst één voor één aan te sluiten.
Dus eerst lamp 1 en kijk dan of ie het doet, dan lamp 1 los en lamp 2 aansluiten. Gebruik je LED lampen en heb je de lampen misschien in serie aangesloten? Tip, doe om één van de twee zwarte draden een stukje blauw tape. (maakt niet veel uit welke)
Daarna alle blauwe op blauw en de zwarte op zwart of bruin.

Antwoorden (1)

Zit er bij de eerste lamp geen blauwe draad?
Een kant van de lamp hoort aan de nul draad te zitten en die is gebruikelijk blauw
Het kan dat de 2 zwarte draden een aan elkaar een verbinding waren naar de tweede lamp (als er bij de eerste lamp ook een blauwe draad is)
Een zwarte draad hoort stroom te krijgen als de schakelaar aan staat, dit kun je met een 230 v spanningzoeker testen
Als het niet duidelijk is , beter niet gaan veranderen