hoe maak ik een afvoer voor een houtkachel maar dan zonder schouw?

Met de dreigende afsluitingen van stroom in België wil ik voor alle veiligheid een houtkachel plaatsen in mijn woonkamer.
Maar daar is geen schouw. Ik kan wel een muurafvoer maken, doch ben bang voor CO2 als het niet voldoende "trekt".
Een oplossing is om de schouw naar boven te trekken, maar daarvoor krijg ik geen toelating (het is aan de voorgevel plus een historisch waardevol gebouw)
Met een gaskachel kan je een muuruitgang maken, maar allicht is dit voor afvoer verbrandingsgas hout ontoereikend.
Wat doe ik best?
De schouw komt in de woonkamer, plafondhoogte is 3.40 meter, vloer hout (dus ik moet sowieso ook een stuk marmer of dergelijke leggen tegen de hitte), enkele muur. Het is op de eerste verdieping, daarboven is nog een verdieping, daarboven een mooie versierde dakgoot en het dak.

9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"de schouw naar boven te trekken"
Die zin begrijp ik niet. De schoorsteen moet sowieso hoog uikomen, dus boven het dak uit:
http://www.groterm.be/HK%287%29.htm

Het beste antwoord

Voor een houtkachel is de afvoerpijp naar het dak, heel erg belangrijk.
in de ruimte waar de kachel staat, mag de pijp enkelwandig zijn.
Dat is zeer gunstig, want dat stuk pijp geeft erg veel warmte in je kamer.
Dan moet je door je plavond heen naar boven, met een speciale vloerdoorvoer, die extra is geisoleerd, in geval je een schoorsteenbrand zal krijgen.
vanaf hier, is de pijp dubbelwandig, zeer belangrijk voor een goede verbranding van je houtkachel.
Ook zijn er speciale dakdoorvoeren, met aan de buitenkant loodflappen, die op je pannen moeten komen.
Als laatste moet er op de pijp buiten het dak een trekkap komen, waardoor de trek ook bij veel wind goed blijft.
De kap houdt ook regen tegen, die anders de pijp in kan gaan.
Alles bij elkaar een flinke uitgave, maar dan kan je er wel een jaar of 20 tegen, zonder enig risico van brand.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
oeps, dat wordt heel veel werk....en kosten Boven het dak gaan is geen sinecure in mijn woonst, ik moet dan een dakwerker laten komen en zo.
misschien moet ik een andere oplossing zoeken.