Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kit ik gyproc-platen het beste af om er daarna over te schilderen?

We wonen reeds in ons huisje en heb de primer er al opgezet, om de stoftoevoer tegen te houden. Ik zou graag binnenkort de muren in hun definitieve kleur zetten, maar hoe doe ik het afkitten van plint/muur, deurstijl/muur....etc... Ik heb gehoord dat je onmiddellijk over de silicone moet schilderen, anders hecht de verf er niet aan, klopt dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Niet met silicone kitten! Gebruik overschilderbare acrylaatkit. Die moet je laten drogen voordat je er over kunt schilderen. Wil je snel schilderen na het kitten, gebruik dan sneldrogende (30 minuten) acrylaatkit. Prima dat er al primer / grondverf op zit. Daar hecht de kit prima op. Beste is wel om over de kit ook eerst nog een laagje grondverf te doen, voordat je de kleurlaag schildert. Hou er rekening mee dat je kit niet moet schuren. Dus eerst kozijn en plint schoonmaken en schuren, stofvrij maken, kitten, laten drogen, grondverf erop en daarna verder afwerken.
Heb je geen ervaring met kitten, oefen dan eerst even met de kitspuit dosering en afstrijken op een onopvallende plek. Te veel kit wordt lelijk, te weinig ook. Afstrijken kan met een speciaal spateltje of gewoon met een natte vinger.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
elke acrylaatkit ook die van 30 minuten moet gewoon uitharden!!! minstens 8 uur wachten met schilderen ivm scheurvorming van de verf
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bedankt!

Andere antwoorden (1)

Als het niet natte binnenruimtes betreft is afkitten met acrylaatkit het beste. Deze is overschilderbaar. Siliconekit is dat in principe niet. In natte ruimtes of buiten is siliconenkit nodig. In dat geval een kit gebruiken in (bijna) dezelfde kleur als de afwerking en netjes kitten. Een hoogwaardige acrylaatkit is beter vochtbestendig én overschilderbaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding