hoe kan ik van een massief houten binnenkast een buitenkast maken?

Ik heb een oude boerenkast in "blank hout" die niet meer past in mijn interieur. Maar ze is wel mooi te gebruiken als buitenkast, gezien het robuuste karakter. Nu vraag ik me af hoe ik dat kan bewerkstelligen. De kast is blootgesteld aan weer en wind....
Dat ik ze moet behandelen staat dus buiten kijf. Maar wat gebruik ik hiervoor best En hoe maak ik het "dak" waterdicht?
de houtsoort is grenen (denk ik) omdat het erg zacht is (je kan er zonder boren in schroeven)

9 jaar geleden
13K

Het beste antwoord

Het zal geen grenen zijn maar vurenhout of zo iets.
Grenen wordt binnen erg hard.
Dit soort kasten buiten zetten gaat bijna nooit.
De constructie is er niet op gemaakt.
Hout gaat uitzetten en/ of krimpen/ krom trekken.
Op den duur valt het uit elkaar.
Kan je de kast onder b.v. een afdakje zetten, dan zal het beter zijn.
Maar ook dan kan vocht op plaatsen komen, waar het schade kan aanrichten.
Vooral in en tussen verbindingen, kruipt het vocht.
Hout behandelen met Owatrol olie, geeft een goede bescherming tegen vocht en een stukje vijverfolie boven op vast nieten, gaat inregenen tegen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zou het hout impregneren niet helpen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja zeker helpt dat wel, maar het probleem zit in de verbindingen, daar kan je er niet meer bij en juist op die plekken en vocht naar binnen komen en- of lijm oplossen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is waar of je moet eerst de kast uit elkaar kunnen halen en dan alles impregneren en weer in elkaar zetten,maar ik weet niet of dit mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vaak is er een deel van gelijmd, dat krijg je nooit meer los, is er geschroefd dan zijn de schroefgaten weer de zwakke plek.
Ook zijn dit soort meubels deels gemaakt van spaanplaat met een fineerlaagje er op, ja dat gaat dan ook niet goed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat zou inderdaad kunnen,dan is jouw oplossing het beste lijkt mij dus ik snap de min niet.
Zal wel weer iemand zijn die denkt leuk te zijn.
liveisgreat
9 jaar geleden
het is helemaal uit elkaar gehaald dus ik kan overal prima bij. er is niets gemaakt van spaanplaat, alles in massief hout. dus alles is prima te impregneren. nu enkel nog zien wat ik doe met het "dak"....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou dan met owatrol olie werken, te koop bij een zaak voor boten.
beetje lastige naam, omdat het geen olie is, maar een soortlak.

Andere antwoorden (1)

Sowieso de gehele kast, alle naden en kieren dichtkitten. Vervolgens gladschuren gronden en aflakken, eerst schuren en dan kitten mag ook. De bovenkant zou je extra kunnen behandelen met Plast dip.
http://plastidip.nl/faq
jc54