Kan je 2 groepen van 16A aansluiten op 1 groep van 16A ?

We hebben sinds kort een stacaravan die we van stroom willen voorzien, uiteraard moet alles gezekerd worden. Dus we hadden bedacht dat we een groepenkastje van 2 groepen in de caravan nodig hebben. Maar nu is de vraag, kan je wel een groepenkast met 2 groepen aansluiten terwijl de stroom van huis gehaald wordt waar het maar met één 16A gezekerd is? (zekeringen in de caravan worden ook 16A)

Ps. de caravan staat op een vaste plek dus wordt niet verplaatst.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (2)

Ja, dat kan gewoon. Als je in de caravan totaal meer dan 16A trekt gaat gewoon de zekering in huis eruit. Dus veilig. Als je in de caravan van één groep meer dan 16A trekt gaat de zekering van de caravan er uit.
Een ander punt is of de bedrading van de caravan wel 16A aan kan. Lijkt me nogal veel. En heb je echt zoveel Ampere nodig?
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke, maar betekent dit dat je per groep dus maar 8A kan gebruiken oftewel nooit meer dan 16A in totaal ? Qua bedrading zit het allemaal wel goed, en zonodig wordt het anders wel vernieuwd. En we hebben eigenlijk berekend ong. dat aantal Ampere nodig te hebben, dus vandaar dat we eigenlijk de stroom wouden verdelen over 2 groepen. Maar als ik het goed begrijp heeft dat dus geen nut aangezien je in totaal niet meer dan 16A mag trekken ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal mee eens.
En inderdaad, dat is wel veel. Dan kan je dus op één groep 220 x 16 = 3520 Watt afnemen ...! Komt bij mij nooit voor.
Ik raad aan een rekensommetje te maken en gewoon één groep in je caravan te zetten. Zo'n 10 jaar geleden was 4A normaal op een camping en dat was nogal eens lastig. Alles is nu vaak 16A en ik vraag me ook af of er campings zijn die meer leveren per plek; ik heb de laatste twee jaar geen gebruik gemaakt van mijn caravan dus ben daar even niet van op de hoogte.
Een rekensom helpt echt om te zien wat je zo allemaal verbruikt en het helpt je overbelasting te vermijden mocht je inderdaad oven, airco, electrische kachel, waterkoker, nespressomachine, etc. aan boord hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is helemaal niet goed. In de nen1010 staat dat je moet voldoen aan de selectiviteit. Dit wil zeggen dat de laatste zekering selectief dient te zijn t.o.v. de vorige.
Met andere woorden, in de meterkast welke je maakt in de stacaravan dienen 10A te zijn.
Ja, maar het is niet zinvol. Wil je in de caravan niet meteen zonder stroom komen te zitten bij een overbelasting, gebruik dan twee 10 ampère groepen. Bij een stevige kortsluiting gaan waarschijnlijk alle zekeringen er uit.