Hoe vindt men het gemakkelijkste en snelste de plaats in een niet funcionerende verlengkabel waar er stroomonderbreking is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Meestal zit de draadbreuk dicht bij de stekker of contrastekker, omdat daar de kabel het meest "mishandeld" is. Als er geen duidelijke beschadigingen halverwege zijn kort je de kabel aan beide kanten een decimeter in en zet de stekkers opnieuw aan.

Als bij een lange kabel de breuk niet te vinden is dan kun je de kabel aansluiten op een werkend stopcontact en daarna met een capacitieve spanningzoeker de kabel langs gaan.
Als je tot het einde nog spanning detecteert dan zit de breuk kennelijk in de ader die op dat moment op de nul is aangesloten. Dan draai je de stekker om in het stopcontact en herhaalt de zoektocht met de spanningzoeker.

Hieronder een afbeelding van een dergelijke spanningzoeker, ook te gebruiken om een defect lampje in een slinger kerstboomlampjes te vinden: de netspanning komt tot aan het defecte lampje de rest van de slinger is verbonden met de nul.