ik ga eerdaags mijn tuin betegelen met grindtegels. maar sommige moeten op maat gemaakt worden. kan dit met een slijptol?

Ik heb een slijptol met kleine schijfjes. En wat voor schijfje heb ik er dan voor nodig?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.8K

Antwoorden (4)

Dat kan wel, alleen zou ik een normale slijptol lenen of huren met een diamanten schijf daarbij, te klein gaat je schijf niet door de steen heen en duurt langer, en is ook wat gevaarlijker daardoor!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn speciale schijven om steen te slijpen. Een ' gewone' slijpschijf is bedoeld voor metaal. Op steen maakt-ie veel vuur, maar een sleufje komt er amper in de tegel. Wel wordt je slijfschijf snel kleiner.
Slijp dus met de goede schijf een sleufje van ca. 1 cm diep, de tegel breekt gemakkelijk daarop. Helemaal doorslijpen is slechts nodig als je een hoekje uit de tegel wilt halen, bijvoorbeeld bij de regenpijp.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prima antwoord. Gleufje slijpen en tegels breken is sparend voor de steenslijpschijf.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal goed. Zelf vind ik een diamantschijf het prettigst werken. Vergeet alleen niet dat er bij het slijpen veel stof vrijkomt wat je liever niet in wilt ademen, zorg dus voor een goed stofmasker!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
mee eens. zo heb ik het ook gedaan. 1 cm inslijpen met een diamantschijf (http://www.vancranenbroek.nl/index.php/nl/filialen-en-openingstijden), rustig werken, en goede bescherming.
Dat een klein slijpschijfje niet zo goed werkt komt door de kwaliteit van het schijfje. Ik had zelf een grote Hitachi slijper met een groot zaagblad er in die met water gekoeld moest worden. Toen de buurman van mij enkele gewassen grindtegels had overgenomen wilde ik hem aanbieden om voor hem de tegels op maat te maken maar toen ik zijn nieuwe pad op liep zag ik dat hij de tegels hartstikke mooi op maat had geslepen. Wat had hij gedaan? Alle slijpschijven die hij had van de Gamma, Karwei enz weggegooid en bij een professionele leverancier voor de bouw 1 schijfje gekocht voor €32,- Bij zo'n bedrijf laat je je zelf goed voorlichten over welk schijfje je kunt gebruiken voor het slijpen van gewassen grindtegels zonder koeling en de juiste gat maat. (oude schijf meenemen) Heb het zelf ook gedaan en het werkt grandioos, soms moet je er in twee keer doorheen. En als je er toch bent koop dan gelijk een goede veiligheidsbril die over je eventuele bestaande bril heen past en voor nog geen tientje kan je na de slijpklus nog met twee ogen kijken.
Succes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij de Gamma en Praxis zijn semi-professionele diamantschijven te koop, zelfs voor nat zagen. Het zagen gaat zonder problemen, al is er natuurlijk wel een flinke schijf nodig om door een grindtegel heen te gaan. Als de schijf half door de tegel is, wil deze wel breken.
Gebruik liefst een natte schijf, want fijn kiezelstof is even gevaarlijk als asbest!
Huren is natuurlijk een optie, maar als je flink wat tegels moet zagen kan je voor de huur- en slijtageprijs bijna een slijptol en een diamantschijf kopen.