Waarom geniet in hoogglans aflakken de voorkeur boven aflakken in zijdeglans?

Het lijkt mij dat je op glimmende oppervlakken sneller vuil en beschadigingen ziet.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Inderdaad zie je op hoogglans meer ongerechtigheden dan op zijdeglans.
Ook is aflakken met zijdeglans makkelijker,omdat kleine oneffenheden minder opvallen dan op hoogglans.
Het voordeel van hoogglans is echter,dat het slijtvaster en dus sterker is.Ook de kleur blijft beter in stand.Ik zou de buitenkant van een huis zeer zeker met hoogglans lakken.Binnenshuis is vaak ook een kwestie van smaak,en afstemming opde rest van het interieur.Ook is het nog wel trend gevoelig denk ik.

Groeten
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is een kwestie van smaak. Ikzelf vind hoogglans mooier, maar je hebt gelijk het is moeilijker netjes aan te brengen en je ziet elke "vette vingerafdruk". Dat heb ik er echter wel voor over.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoogglans heeft een meer statige uitstraling.

Ligt eraan ook aan wat ik aflak. Bijvoorbeeld eiken tafels, die geef ik het leifst een zijdeglans. De reden daarvoor is dat als het hoogglans heeft lijkt het altijd afgenomen door een vochtige doek en je ziet er meer vuil op.

Volgens mij beschadigd een glansend oppervlak niet sneller dan anders. Het ligt eraan hoe veel lagen je aflakt en wat voor materiaal het oppervlak heeft. Bijv, eikenhout beschadigd minder snel als grenen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Buiten:
Hoogglans; is slijtvaster dan zijdeglans en regenwater "rolt" er makkkelijker vanaf. Ook wordt het warmer door het zonlicht en droogt het dus beter.

Binnen:
Zijdeglans of hoogglans. Kwestie van smaak.