als ik de waterhoofdkraan dicht draai heb ik gelijk geen water meer, hoe kan dit?

er moet toch nog water in de leiding zitten tussen de hoofdkraan en andere kranen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Er zit inderdaad nog water in het leiding gedeelte tussen de hoofdkraan en de andere kranen, maar door het dichtdraaien van de hoofdkraan verdwijnt ook de druk van de leidingen.
Er zal hooguit nog een klein beetje uit je gewone kraan druppelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er komt nog nauwelijks water uit omdat het niet samendrukbaar is zoals bv. lucht.
Om het resterend water te laten uitvloeien moet er ergens op het hoogste punt lucht toegevoegd worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op het moment dat je de hoofdkraan dicht draait kunnen de pompen van het waterleidingbedrijf het water niet meer verder stuwen in de leidingen, het water in de leidingen blijft dan ook stilstaan totdat jij de hoofdkraan weer opendraait of tot dat je het aftapkraantje en een andere waterkraan opendraait, het water zakt dan uit de leiding door de zwaartekracht.