hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn sifon van het toilet niet leegtrekt?

Ik wil een toilet boven op zolder plaatsen. Het is geen eenvoudige klus. Eén van de vervelende dingen is dat ik de afvoerbuis niet verticaal naar beneden kan laten komen, maar eigenlijk van de ene kant van de kamer naar de andere kant moet. Dit komt omdat er op de plaats waar het toilet komt, geen kelder is. Ik kan het toilet ook niet op een andere plaats zetten, anders moet iedereen door een slaapkamer om het toilet te kunnen gebruiken. Niet handig dus.
Ik kan voor het plaatsen van de afvoer niet "onder de vloer" werken omdat de balken van de vloer in de korte richting van de kamer lopen en ik de buis moet plaatsen in de lange richting. De hele kamer verhogen en de afvoer daaronder verstoppen kan ook niet, daarvoor is het plafond te laag.
Nu hoorde ik dat een sifon leegzuigt als de buis niet genoeg afhelt. Hoe kan ik dat vermijden?

11 jaar geleden
8.4K

Het beste antwoord

U kan vermijden dat uw sifon leegloopt door lucht in de buis te laten komen.
U kan dat doen door op het hoogste punt op uw PVC buis een aftakking te maken en een buisje naar boven te lijden tot boven uw dak en met een kapje op, dat is om de stank zo hoog mogelijk te laten ontsnappen.
Een buis van diam. 32mm of kleiner volstaat.
Op die manier komt er lucht via dat buisje in de leiding en kan uw sifon niet leegzuigen.

Toegevoegd na 18 minuten:
Op de afbeelding een voorbeeld van een uitgebreider net.
Het principe is natuurlijk hetzelfde.

Toegevoegd na 1 uur:
Dit voorbeeld is geldig voor zowel de WC-afvoer(en) als voor het sanitair water want dat moeten 2 gescheiden systemen zijn.

Die ontluchting dient ook om eventuele overdruk in de septische put af te voeren naar het dak want anders komen die gassen via uw syphon in uw WC ruimte terecht wat niet mag.
Druk in de septische put kan ontstaan als er opwarming ontstaat maar ook door het vergassen van afbraakproducten.

Die ontluchting werkt dus in 2 richtingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
mag ik in dat geval toilet en wasbak en douche op dezelfde afvoer aansluiten? anders moet ik meerdere "luchtpijpen" leggen (voor elke afloop één).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie dat u ook van Gent bent en kan u zeggen dat dit in Belgie normaal mag.
Toilet(ten) moeten een aparte leiding hebben omdat die moeten uitgeven op een septische put.
Alle andere afvoeren mogen samen komen in één afvoer die uiteindelijk naar de openbare riolering gaat, bij die laatste afvoerbuis komt dan ook de overloop van de septische put bij.
liveisgreat
11 jaar geleden
Eén antwoord op mijn vraag, maar een heel goed antwoord. bedankt!!!!