De nieuwere knonan fiets is een aziatisch product. Deze zijn doorgaans niet geschikt om te repareren. Wat je kunt doen is de huidige trapas met askoker, volledig ertussen uit te flexen, een oude gazelle fiets zoeken, en deze as met koker tussen de losse uiteinde van de fiets lassen. Een flex en lasapparaat kan je bij een willekeurige bouwmarkt huren.. als je hip wilt doen met zo'n shit product zul je handig moeten zijn of telkens een nieuwe moeten kopen. Advies is om degelijk hollands product te nemen... Merken genoeg en je help NL. uit de crisis..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op www.fietstekoop.nl van de firma Witter kun je onderdelen, o.a. een trapas voor de Kronan bestellen.
Het zelf monteren lijkt me niet zo'n probleem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je een gegroefde trapas sleutel en 32 mm steeksleutel, of een grote verstelbare steeksleutel nodig.

Componenten
De behuizing van de trapas heeft meestal twee belangrijke componenten. De behuizing bevat de verzegelde lagers en as, en wordt meestal door schroefdraad in de rechter (of het station zijde) van je frame geschroefd. De borgring ondersteunt de andere kant van de trapas en wordt meestal door schroefdraad in de linker (of niet-aangedreven zijde) van je frame vast gezet.
Trapas verwijderen
Verwijder eerst de drive kant (De kant waar de ketting zit), met behulp van de borgring sleutel en moersleutel. Op de meeste fietsen, de drive kant en heeft een links schroefdraad, dus je zult met de klok mee moeten draaien om de borgring los te maken. Zodra de aandrijfzijde wordt verwijderd, moet de niet-aangedreven zijde gemakkelijk los te maken zijn door deze tegen de klok in te draaien.

Voordat u de nieuwe trapas plaats, moet u zorgvuldig de draden aan de binnenkant van je frame schoonmaken, en breng daarna een dunne laag waterdichte vet aan op het schroefdraad dat aan beide zijden van het frame zit.
U zult merken dat op de meeste trapassen een ‘L’ en ‘R’ (Links / Rechts) gegrafeerd hebben. Dit is om de installatie te vergemakkelijken.

Trapas Installatie
Om de trapas te installeren plaats eerst de nieuwe borgring gedeeltelijk in de linkerkant van het frame door rechtsom te draaien. Zet hem nog niet helemaal vast.
Steek de trapas helemaal in de rechterkant van het frame en draai tegen de klok in. Draai de trapas met ongeveer 25-30 Nm met behulp van een momentsleutel. Het aantal Nm kan verschillen per fabrikant, dus het is een goed idee om de website van de fabrikant controleren of hun exacte product specificaties.
Nu kun je de linkerkant vast draaien tot deze goed stevig vast zit

http://www.defietshulp.nl/het-vervangen-van-een-trapas/