Duurt het langer bij een geïsoleerde waterleiding?

Telkens als het vriest zit ik zonder water, nu heb ik de leidingen geïsoleerd en ik was er vanaf tot vanmorgen toen ik weer zonder water zat. Het heeft vannacht dus flink gevroren. Voor de leidingen geïsoleerd waren duurde het bijna een dag tot ik weer water had, dit als de dagtemperatuur boven nul kwam. Nu de leidingen geïsoleerd zijn en toch bevroren zou dit dan kunnen betekenen dat het langer zal duren voordat die weer ontdooit raken als de dagtemperatuur boven nul komt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Ja. De isolatie zorgt ervoor dat warmte uitwisseling tussen leiding en omgeving vertraagd wordt. Hierdoor zal de warmere lucht minder snel een invloed hebben op de leidingen.

Heb je overwogen om de ruimte waar de leidingen doorheen lopen te verwarmen als het koud is? Ik kan me voorstellen dat het bij jou om de kruipruimte gaat die zo koud wordt dat de leidingen bevriezen (Als het in huis is moet j als de donder je huis haan isoleren).

Je kan overwegen met isolatiefolie een ruimte op de leidingen heen af te schermen vand e rest van de kruipruimte, en daar een 60watt gloeilamp in aan te doen tijdens de koudste periodes (bv als er meer dan 3 graden vorst verwacht word gedurende enkele dagen). Een gloeilamp zou voldoende warmte moeten geven om een paar kubieke meter lucht vorstvrij te houden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja evident, door de isolatie gaat de warmte er niet uit, maar ook de warmte er niet IN... Dus natuurlijk duurt het dan ook langer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nogmaals alle leidingen controleren of ze goed ingepakt zijn.
Het kleinste bochtje wat bloot ligt kan al problemen geven.
Ook tocht is een grote vijand en de niet geisoleerde buitenmuren.
Als je de vermoedelijk plek hebt waar het ontstaat dan bekijken of je die vorstvrij kunt krijgen.
Extra dikke laag kranten om de leidingen doen is nog een optie.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mogelijk zou een tracing, oftewel warmtelint de oplossing kunnen zijn. Dit is een weerstanddraad die warm wordt. Deze wikkel je om de leiding en zorgt ervoor dat de boel niet bevriest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1? Ik zie het... Mijn antwoord is formeel gezien geen antwoord op de vraag die Nivo stelt.
Ik vind het jammer dat een waardevolle tip (zonder een reactie) gemint wordt. Het zij zo.