Hoe werkt een in hoogte verstelbaar hooibergdak?

Ik wil voor de opslag van kachelhout een constructie bouwen die bestaat uit vier palen, met daarop een in hoogte verstelbaar dak. Je zag dit vroeger wel bij hooibergen in Nederland.
Op zich is het namelijk wel handig als de wind vrij spel heeft. Voor de winter is de berg hout een meter of drie hoog en vier meter doorsnee, maar naarmate de winter vordert wordt hij langzaam lager. dan zou het mooi zijn als ik het dak mee kon laten zakken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

De moeilijkheid in het maken van een hooiberg is de kapconstructie, zeker om deze zo te construeren dat hij met 1 draaipunt op 4 palen gelijkmatig omhoog loopt, dergelijke constructie is behoorlijk prijzig, je zult dan bijna moeten gaan werken met 4 spillen die langs de palen het dak op en neer bewegen.

Makkelijker is de 1 paals constructie waarbij het ronde dak langs een paal op en neer beweegt, dit zou al te doen zijn met een lier (zie foto).

Vergeet niet dat voor beide constructies een bouwvergunning benodigd is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan ik inderdaad wel bedenken ja, hoe dit werkt. Best een goed idee. Vergunningen daar doen we niet zo heel erg aan in Hongarije hoor... :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je niet een plekje over? Hier heb je bijna overal een vergunning voor nodig.

Andere antwoorden (3)

Ik zou net als bij een hooiberg kiezen voor een dak met vier gaten die langs de palen glijden. Dan zou je kunnen kiezen voor een aantal gaten in de palen waar je een staaf doorheen doet waar het dak op rust, of voor kettingen aan het dak die je dan om een stevige spijker boven in de paal vast haakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meeste in hoogte verstelbare hooibergdaken werken met katrol en lier. Ik heb een site gevonden met wat meer algemene informatie over de constructie van de hooibergen die in de verschillende delen van Nederland te vinden zijn. Zo is er inderdaad het voorbeeld wat je noemt, met 4 palen en een beweegbaar dak (de vierroeder). Maar 1 paal in het midden kwam ook voor (de eenroeder), evenals twee palen aan beiden uiteinden en drie, vier of vijf palen. Ook staat daar nog een variant waarbij niet het dak, maar de vloer beweegbaar is. Vooral in nattere gebieden is dat handig omdat hout, ook bij optrekkend vocht, droog blijft. Aan de andere kant moet je constructie het grote gewicht kunnen dragen natuurlijk!

Meer specifieke informatie vind je terug via de tweede link. Dit gaat over meerroeders, zoals de vierroeder.

Mijn advies zou eigenlijk zijn om, als je de informatie hebt doorgelezen, eens te gaan kijken bij een hooiberg in de buurt die je mooi vindt. Als je het vraagt mag je van de boer vast wel even een kijkje nemen hoe de constructie precies in elkaar zit. Voor mij persoonlijk werkt het altijd het gemakkelijkste als ik een keer iets werkend heb gezien.

Succes met uitvogelen en hopelijk heb je er iets aan!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gaan kijken had ik zeker gedaan als ik in Nederland woonde, maar ik woon in Hongarije, dat is het punt. Dank je voor je nuttige info.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oh wat leuk, hebben ze daar geen vergelijkbare systemen? aan de andere kant is het wel leuk om bijvoorbeeld een Drentse hooischuur tegen te komen in het Hongaarse landschap!
je zal ook nog 4 lieren nodig hebben. en deze moeten zelfremmend zijn. dit hout in als je stopt met draaien de kap niet naar beneden komt.