Ik heb een plafond aansluiting met een rode en een zwarte draad, een lamp met een blauwe en bruine draad en mn schakelaar heeft zowaar zwart /zwart ?

als ik de draden op welke manier dan ook aansluit , schiet de aardlek eruit

Toegevoegd na 25 minuten:
als ik er een stopcontact op aansluit(bv vloerlamp) dan knalt de aardlek er niet uit ( heb even geen spanningsmeter bij de hand)

Toegevoegd na 19 uur:
ik heb waar het lichtschakelaar/stopcontact zou moeten komen even de lambisering weggehaald en gekeken hoe het daar nu zit. er is een kroonsteen daar steekt rood , groen en zwart in. mn schakelaar zw/zw steekt hier in de rode en groene, wie kan mij vertellen hoe ik daar een lichtschakelaar/stopcontact van kan maken (plafond heeft rood en zwart en ik kan daar niet bij tenzij ik het hele plafond eruit ga halen en daar heb ik echt geen zin in
excuus als het wat verward klinkt , ben beginnend klusser ;-)

Toegevoegd na 1 dag:
Nu, ik heb gevonden wat het probleem was, het rode draad aan het plafond had eigenlijk groen moeten zijn (oude installatie) en had zeg maar verlengd moeten worden met een bruine , maar iemand ( vorige bewoner) had daar een zwarte voor gebruikt na het verwijderen van de lambrisering had ik goed zicht op de aansluitingen , na wat geprobeer met de draden kwam ik erachter welke draad voor wat moest zijn, er klopte in ieder geval een aantal draden(kleur) niet.
nu werkt de lichtschakelaar naar behoren en kan ik stroom uit het stopcontact halen

dank voor de mogelijke antwoorden, soms moet je wel eens iets kapot maken om het weer te kunnen maken

m.v.g. HLLRSR

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.2K

Het beste antwoord

het zal niet uitmaken hoe je de lamp aansluit lijkt mij ?
maar wellicht is de lamp defect ?
heb je een spanningmeter ? meet dan de lamp eens door ? op de aarde als die er is ?

op de schakelaar zwart zwart is mogelijk als het een wisselschakelaar is ?

is er ergens nog een andere schakelaar die dezelfde lamp aanspreekt ?

rood is de nul draad in het oude bedrading schema.

Toegevoegd na 21 uur:
Houd je aan de voorgeschreven kleuren.
██ Blauw ------ = Nul -------------- (oude kleur rood)
██ Bruin ------- = Fase ------------ (oude kleur groen)
██ Groen/geel = Aarde ----------- (oude kleur grijs)
██ Zwart ------ = Schakeldraad

misschien heb je hier wat aan ?
is het een langer bestaande installatie ?
want het lijkt me raar dat een gewoon bestaande installatie
dit gedrag vertoont.

ik vind dat kroonsteen verhaal niet echt duidelijk
want als dat groene/rode
verhaal klopt dan zit daar de fout ?

rood is namelijk fase
groen is in dit verhaal aarde

dus dan is het logisch dat je aardlek er uit slaat ?
zodra je de schakelaar overhaalt
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2 draden bij de schakelaar klopt niet met een wisselschakelaar zullen er 3 moeten zijn.
capthavoc
11 jaar geleden
Als dat stopcontact geen probleem is
dan zou je zeggen dat er toch iets met die lamp aan de hand is.
heb je wel een spanningzoeker ?
probeer eens andere lamp ?

Andere antwoorden (2)

Loop de zwarte kabels eens na, even met een spanningzoeker of multimeter.
Vermoed dat daar de fout zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is er geen blauwe draad te zien in uw plafond aansluiting ?
Die rode werd in de prehistorie gebruikt als aarding, waarschijnlijk daardoor dat uw verliesstroom eruit gaat.
Normaal heeft u één blauwe (nulleider), één zwarte (geschakelde draad) en één geel/groene of rode in uw geval als aarding.
@ khepput
Als het een wisselschakelaar is om op 2 plaatsen aan te steken moeten er 3 draden aan die 2 schakelaars komen !