Kan een, wasbak, afvoerpijp gaan doorroesten na lange tijd niet gebruikt te zijn?

Het wasbakje staat in de wc en word eigenlijk nooit door ons gebruikt (wij gebruiken de douchewasbak), een enkele keer word hij gebruikt door visite. De wasbak staat nu dus zeker 8 jaar op non-actief maar werd laatst gebruikt waarna er bij de afdekking/tegels veel water uit kwam lopen. We vermoeden dat de pijp sinds plaatsing bij de bouw (1970/80) niet vervangen is. Ik ga er vanuit dat in die tijd er nog geen gebruik werd gemaakt van pvc achtige materialen.

11 jaar geleden

Antwoorden (3)

In die tijd was er ook wel PVC.
Het huis van mijn ouders (bouwjaar 1976) heeft ook PVC-afvoer.
Wij kunnen natuurlijk niet zien wat voor materiaal er bij jullie gebruikt is, maar er kan ook een (lijm)verbinding in de afvoer zijn gaan lekken.
Misschien i.c.m. een verstopping, waardoor het water blijft staan en een uitweg zoekt?
11 jaar geleden
Ja dat kan, er blijft altijd wat water in een afvoer zitten, tegen o.a. het stinken. Waarschijnlijker is dat de aanvoerleiding is gaan lekken. Tja dat kan gebeuren na 40 jaar en in die tijd werd er ook heel snel en slordig gebouwd (de woningen gingen als zoete broodjes over de toonbank).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In die tijd werd er al volop pvc gebruikt en dat zou na 40 jaar nog niet versleten moeten zijn. Weet je zeker dat het water niet langs het rubber van het putje naar beneden liep? Rubbers verweren over het algemeen veel sneller dan pvc vergaat.

Het zou ook nog kunnen dat er ergens een elleboogje in het pvc slecht geplakt is, en dat het water daarlangs naar buiten loopt. Als de leiding in je muur zit, heb je wel pech, want dan moet de muur open om de leiding te vervangen of te repareren.