Ik wil het werk van een loodgieter, timmerman, elektricien etc. kennen, hoe kan ik dit realiseren?

Ik ben 23 jaar en heb een technische MBO 4 diploma, maar ik zou graag zoveel dingen willen leren. Ik zou graag de dingen willen leren die heel bruikbaar kunnen zijn, zoals het werk van een loodgieter, timmerman, elektricien, stukadoor.. Die dingen die je op je eigen huis kan toepassen, maar ik zou b.v. ook graag veel van autotechniek af willen weten. Het lijkt me leuk en bovendien kan het handig zijn. Hoe kan ik dit realiseren? Ik denk het geen zin heeft om nog even 5 opleidingen te gaan doen. Weet iemand of hier überhaupt mogelijkheden toe zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (7)

je kan jezelf het beste aanbieden bij een klein Timmerbedrijf. De timmerman is de baas en constructeur in de bouw. Heel veel kleine zelfstandigen kunnen deze disciplines zelf uitvoeren. Stucen is een vak apart, stukadoors zijn wandelende waterpassen, moet je wel een tic voor hebben, bovendien wordt je er niet echt oud mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat er in DEZE tijd niet zomaar iemand aangenomen wordt die het allemaal nog moet leren terwijl er zat vaklui rond lopen zonder baan.
Als allround timmerman bij een klein bouwbedrijfje heb je de mooiste baan die er bestaat.
Je mag, nee moet bijna alles zelf kunnen.
In ieder geval de basis er van beheersen.
Zo was ik de laatste jaren behalve timmerman ook schilder, loodgieter, tegelzetter en glaszetter.
En dan al die andere dingen die ik vergeten ben.
Dit alles onder de noemer "timmerman"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat er in DEZE tijd niet zomaar iemand aangenomen wordt die het allemaal nog moet leren terwijl er zat vaklui rond lopen zonder baan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfs vakmensen met jarenlange ervaring zitten momenteel thuis.
Zijn vreselijk veel bedrijven en bedrijfjes over de kop gegaan door de crisis.
En erg veel vacatures zijn er ook niet, integendeel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu snap ik helemaal niets meer van je antwoord bonniebiker?
Er bestaan cursussen voor klussen in en om het huis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou bijvoorbeeld is bij het historisch schip De Delft kunnen kijken. Dat is een stichting, met als doel een schip bouwen. In Rotterdam. In lelystad heb je De Batavia.
Hierbij wordt alles door vrijwilligers gedaan. Vaklui met tal van verschillende beroepen zijn hier aan het werk.
Door mee te helpen, kan je overal is een kijkje nemen achter de schermen.

Beter realiseerbaar zou zijn:
Om eens een vakantie in de bouwmarkt te gaan werken.
Dan weet je van alles wat te vertellen over alles wat verkocht wordt.
Kan je klein beetje inschatten of dat inderdaad zo handig zou zijn, als je dat beheerst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de vakschool kan u waarschijnlijk inschrijven voor meerdere disciplines tegelijk. Doordat u reeds een diploma heeft wordt u vrijgesteld van alle vakken behalve deze die met de stiel te maken hebben.
U kan dit natuurlijk door ervaring opdoen maar dan zal het langer duren en mist u de theorie.
U lijkt mij een handige Harry en zal daardoor veel met uw ogen kunnen "stelen" en vooral niet verlegen zijn om vragen te stellen van het "hoe en waarom"
Veel succes voor uw verdere leven.

Toegevoegd na 7 minuten:
Nog even bijvermelden dat er ook nog zoiets bestaat als schriftelijke cursussen, die kosten natuurlijk een beetje geld maar als u het achteraf zelf kan klaren heeft u dit snel terug verdient.
Ikzelf heb verder avondonderwijs gedaan tot mij 27 jaar, oa hoger middelbaar voor elektriciteit en elektronica. Schriftelijke cursussen voor oa autotechniek, hydraulica, pneumatica, regeltechniek, PLC automatisering, TV-techniek en voor een aantal talen. Dit alles heeft mij geen windeieren gelegd.
Ik ben beginnen werken op mijn 14 als leerjongen voeger in de bouwsector en op het einde van mijn carriere was ik diensthoofd onderhoud in een multinational. Zo zie je maar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet of ze nog bestaan maar vroeger kon je cursussen van 3 maanden bij de Sociale Dienst volgen. Dat was in Amsterdam. Mijn vriend heeft daar een cursus voor timmerman, een voor stukadoor en een voor loodgieter gevolgd. Loodgieter vond hij het leukst en is na die cursus in de leer gegaan bij een volleerde loodgieter. Ik moet er wel even bij vermelden dat die cursussen gegeven werden in het kader van omscholing. Maar informeren kan nooit kwaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er een 'stadshobbywerkplaats' is in jouw woonplaats zou je daar in het weekend en wie weet 's avonds, naartoe kunnen. Daar kun je veel opsteken ;) van de dingen die je leren wil.