Als ik mijn cirkelzaag Makita 5903R aanzet springen de stoppen er uit. Voorheen was dat niet zo. Weet weet hoe dit komt en hoe je dit kan oplossen?

Makita 5903R

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (6)

Je hebt een kortsluiting. Is het snoer niet beschadigd? Anders moet je binnenin kijken. Er staat een condensator in, die kan verbrand zijn.
Onderdelen te koop in winkels die de machines verkopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verbruik je misschien nu teveel apparaten tegelijk. Dan gaan de stoppen erdoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de stoppen [dus meervoud] er uitspringen heb je een probleem met het lekken van stroom via de aardleiding.
Dat is relatief gevaarlijk.
Neem het apparaat mee naar een specialist en laat er naar kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lekken van stroom, gaat de aardlekschakelaar er uit, niet de stoppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt er vanaf. Er zijn aardlekschakelaars die alle zekeringen [stoppen zo je wilt] deactiveren [doorlaten slaan, zo je wilt].
Dit is een vrij krachtige - 2000Watt - machine. Wellicht is de zekering vervangen voor een 10 ampere exemplaar? deze is maximaal belastbaar tot 10x220V=2200 Watt. Samen met een paar lampen of een koffieapparaat vliegt de zekering eruit. Zorg dat de groep waarop de zaag wordt aangesloten voldoende gezekerd is.
Er zijn meerdere redenen waarom dit kan gebeuren. Kijk het snoer goed na; dit blijkt vaak een zwakke schakel te zijn :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een domme - want dit is zeer plausibel.
Te kleine stoppen passen wel in grotere zekeringsteentjes maar niet andersom. Goed idee om even te controleren.
Bijna zeker heb je, of een draadbreuk, of er zit een draad los in je stekker, of bij de aansluiting in je zaag.
De zaag kan je open maken en kan je kijken of er een losse draad zit, die ergens tegen aan komt.
Zie je niets.
Zet er dan even voor proef een ander snoertje aan, dan zal de zaag het wel weer doen, dan zit je probleem of in de stekker of een draadbreuk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kortsluiting zal wel niet in het snoer zitten aangezien u schrijft " als ik .... aanzet ..." kan het enkel in de machine zelf zitten. De kans is groot dat aan koolborstels overslag is door koolstof. Ook het anker is steeds een verdacht onderdeel. Voorgaande opmerking over die condensator valt eveneens na te zien. Openmaken en nazien is de boodschap, zeker met een Ohmmeter aan de slag gaan om de kortsluiting of het verlies op te zoeken. Succes.