Hoe kan ik in tegeltjes boren? (zie toelichting)

Ik moet een aantal gaten boren in badkamertegeltjes. Hoe kan ik dit het beste doen zonder de tegeltjes verder te beschadigen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tip 2 vind ik goed, maar het is beter om in de voegen te boren. Minder kans op beschadiging
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een stukje schilderstape plakt, schuif je boor niet weg.
Je hoeft niet op te bouwen van klein naar groot, echter geen klopstand.
Gebruik wel een steenboortje.
Verder kun je ook vanuit je voegen iets ophangen.
Afhankelijk de breedte van de voeg heb je dan misschien een kleine beschadiging aan je tegel als de voegen smal zijn.
In je voeg kun ook kleine spijkertjes gebruiken, dan heb je helemaal geen beschadigingen, deze kun je evt. ondersteunen met een lucifer of cocktail prikker.
Ook kun je nog siliconenkit gebruiken: totaal geen beschadigingen.
Ook kun je dubbelzijdig tape gebruiken, neem dan wel de dikkere, met de hele dunne laat het sneller los, zeker in een badkamer waar het vochtig is.

Het beste antwoord

Wanneer je in een badkamertegel wilt boren die dus glad is. Moet je de plek opmeten en daar waar je gaat boren met schilderstape een stuk afplakken hierop teken je de plaats af. Zo voorkom je dat je boor gaat glijden. Daarnaast zou ik niet van klein naar groot gaan omdat je boor dan kan gaan happen. Boren hebben een bepaalde snelheid nodig. gebruik daarom een regelbare machine. Niet volgas die boor er doorheen jassen. Koop een goede boor bij een technische groothandel en niet bij een bouwmarkt. Zorg bij tegelwerk dat je eerst door de tegel bent alvorens je de klopstand gaat gebruiken. (je slaat anders de tegel kapot)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Beginnen met een klein boortje een klein gaatje te boren en dan steeds iets groter.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet ik op volle toerental? Veel of weinig druk? welk boortje?
ronron1212
12 jaar geleden
langzaam starten widia boor
Plak een stukje schilderstape op de plek van het te boren gat. Daarmee voorkom je dat het boortje wegglijdt. Ook moet je je boormachine niet op "kloppen" zetten!

Toegevoegd na 1 minuut:
Er bestaan speciale boortjes voor:
http://www.deheul.com/artikelen.aspx?prgno=3&prgnaam=Gereedschappen&hgno=9&hgnaam=Machine%20toebehoren&subno=15&subnaam=Boren&artno=374&een=
bamibal
12 jaar geleden
Stukje schilderstape plakken zodat je boor niet wegloopt. Niet kloppen tot je door de tegel geen bent en niet de boormachiene hard duwen. Laat hem zelf het werk doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak met een vlijmscherpe priem op de plaats waar je wilt boren een gaatje in het glazuur, boor daarna met een vlijmscherpe steenboor door de tegel heen in de normale stand (niet kloppen / hameren), maak daarna het gat op diepte inde klop / slag stand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schilderstape gebruiken gaat wel,maar pleister of linnentape cq duke tape gaat beter en glijd beslist niet weg.
Verder bestaan er ook diamant boortjes,zelfs met waterkoeling, dat gaat helemaal fantastisch!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik doe het als volgt: met een kleine scherpe spijker heel voorzichtig de glazuurlaag aantikken, zodat er een heel klein plekje ontstaat waar de boorkop grip heeft, zonder weg te glijden. Vervolgens met een heel klein boortje een gaatje boren door de tegel. Vervolgens opnieuw boren met een grotere maat boor, eventueel, afhankelijk van de diameter van de plug die ik ga gebruiken, dit herhalen met de juiste boormaten. Vooral het begin (met het spijkertje) is cruciaal: is de glazuurlaag eenmaal aangetikt, dan is daarna de kans dat de tegel barst minimaal.

Toegevoegd na 14 minuten:
Uiteraard langzaam, met weinig toeren, makkelijkst met lichte schroefboormachine. Geen boorhamer gebruiken.