goedkoopste manier om een 380volt compressor te gebruiken?

Hallo, ik heb een compressor op 380volt en die wil ik een weekje gebruiken, alleen ik heb dus geen krachtstroom aansluiting in huis, wat is de goedkoopste manier zodat ik dat ding een week kan gebruiken ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Het zal goedkoper zijn om een compressor te huren die op 230V kan werken, dat zal goedkoper en simpelere zijn dan een aparte generator voor 380 te huren.
Alleen als in je huis alle drie fasen in de meterkast zijn aangesloten dan zou je kunnen gaan knoeien met stroom uit drie verschillende groepen, je moet dan 3 stopcontacten zoeken waarbij je tussen de bruine draden van alle 3 een spanningsverschil van 400 V meet.
Als de bruine draden op dezelfde fase zijn aangesloten dan meet je 0 V, dan moet je dus een ander stopcontact zoeken.
Als je drie stopcontacten gevonden hebt die voldoen dan moet je de spanning voerende draden aan de R, S en T aansluiten, de nul van één van de drie stopcontacten gaat aan de N aansluiting en je moet dan nog een aarde aansluiten.
Deze constructie werkt overigens alleen als je geen of één gemeenschappelijke aardlekschakelaar voor alle groepen hebt, als er aparte aardlekschakelaars per groep gemonteerd zijn dan zullen die waarschijnlijk direct afschakelen zodra je de compressor probeert te starten.

Toegevoegd na 7 minuten:
Als je werkelijk een grote capaciteit nodig hebt dan kun je ook een compressor op dieselmotor huren, dat levert minder herrie op dan een aparte generator die de compressor moet voeden.

Toegevoegd na 6 uur:
Je moet bij het zelf zoeken van 3 aparte fasen ook nog op de volgorde letten, als je er twee omwisselt draait de motor van de compressor achteruit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke een zeer goede uitleg.
Maar heb je ooit de prijzen gezien van een leuke compressor? voor een weekje ben je meer dan 300 euro kwijt hier in de buurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.borent.nl/materialen/groep/luchtgereedschap 127,-/week voor een diesel, maar er staat ook een 400l 230V tussen voor 69,- wel ff naar Enschede of ..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke dat is tot nu toe de beste idee bedankt!

Andere antwoorden (4)

Huur een 380 volt aggregaat bij een verhuurbedrijf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je kan doen is er de krachtstroomstekker er van af te halen en er 2 normale geaarde stekker aan te zetten. Je moet dan wel de twee normale stekkers in 2 twee verschillende groepen doen.

Mijn krachtstroom electrische kookplaat heb ik ook zo omgebouwd en het werkt nog steeds prima (geen brand).

Voor de exacte doorschakeling moet je even kijken hoe je compressor in elkaar zit. Aarde blijft natuurlijk aarde... en voor bruin en blauw hangt het er een beetje van af hoe het schakelsysteem in de compressor zit.

Kijk ook hier even:

http://forum.fok.nl/topic/1374330

Toegevoegd na 24 minuten:
http://www.klusidee.nl/Forum/about8413.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat zou kunnen maar het is 3 fasen en waar ze het over hebben in het verhaal is met 2 fasen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ff de basis:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Krachtstroom
Als je dit al niet voor 100% begrijpt bovenstaande "oplossing" zeker niet toepassing. Het gaat niet om twee verschillende groepen maar om twee verschillende fasen.
Die moeten er dus wel zijn in het huis, vaak is er maar één fase aangesloten. Het werkt alleen met een 2-fase motor. (gebruiksaanwijzing erbij of de stekker open schroeven.) ps. De meeste electrische kookplaten zijn erop gemaakt om ook op 2x230 te kunnen werken en hebben dus geen twee verschillende fasen nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een slechter antwoord had er niet gegeven kunnen worden. Je kunt op deze manier zelfs de compressor in puin draaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en het is geen kookplaat he, het is een compressor.
400V aggregaat huren kost ongeveer 120,- per week. Max 5000Watt en exclusief benzine: ruim 2 liter per uur op vol vermogen.

Verlengsnoer is goedkoper, dus misschien buren met 400V in de schuur?

Maar heb je perse de capaciteit nodig van die 380 compressor? (ik ben nieuwsgierig wat je van plan bent)

Een 2e hands 230V compressor is niet zo duur en kan je na de klus weer doorverkopen, dan kost het je bijna niks.
Eventueel kan je er 2 of meer op elkaar aansluiten als je meer capaciteit nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke die aggregraat is geen slecht idee Ik heb een compressor nodig die min 300 liter per minuut aan kunnen zuigen, het liefst 400 Ik weet dus ook niet zeker hoeveel liter de mijne doet staat niks op. Maar als je een leuke 230volt wilt ben je zo 2dehands 4 a 500 euro kwijt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo duur zijn ze niet:
een simpele nieuwe 200/25 (200 aanzuig met 25 liter tank) koop je rond de 100,- (merken als Ferm, maar ook Airpress)
2e hands rond de 50,- http://link.marktplaats.nl/499959120 Met 1 heb je te weinig lucht, maar sluit er 2 op elkaar aan een je hebt de 400 liter die je nodig hebt. Een 380V compressor haalt die 400 liter zeker ook wel. ps. nog steeds nieuwsgierig wat je gaat doen, want 400liter is best veel om continu te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heh, Dat is geen gek idee 2 op elkaar aan sluiten ( dus gewoon een verloop slang maken. Dankje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan het beste de tanks koppelen.
Als je slangen koppelt, dan zijn de drukregelaars misschien lastig precies hetzelfde af te stellen.
dan zul je een aggregaat moeten huren .of 380 aanvragen bij de nuon als je hem vaak wil gebruiken.