Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe krijg ik bij een grenen blad grijzig/zwarte banen weg. Waarschijnlijk vocht geweest? Schuren lukt op sommige delen wel maar niet overal.

Aan de bovenkant is het blad mooi maar aan de onderkant heeft het grijzige/zwarte stukken. Ik denk dat het door vocht komt maar ik weet te weinig van hout om dit zeker te weten. Ik heb wat stukken geschuurd en met een beitel grotendeels weggehaald.
Hier en daar is het nu nog iets grijzig, wel is het hout droog. Kan ik hier nu houtrotstopper op smeren of moet ik iets anders doen?
Alvast hartelijk dank voor elk antwoord.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
677

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Mijn ervaring met grenen is dat als er zodra echte grijzige/zwarte banen te zien zijn, het hout wel zo goed als op zijn eind is. Je kan het idd met houtrotstopper vullen (niet te veel aanmaken, wordt snel keihard). De kans dat het vocht naar de bovenkant trekt en daar dus grijzige banen maakt, is wel groot.

Als het hier gaat om een 'buitentafel" zou ik het blad vernieuwen met larikshout! (larikshout "bloedt" in het begin, maar daarna is het nagenoeg onderhoudsvrij)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is niet te verhelpen,de onderkant is ook altijd de b kant
Grenen wordt altijd gesorteerd en de mooie kant wordt gebruikt,
(Lees meer...)
Bronnen:
burgos
12 jaar geleden
Schuur alles eerst kaal.
Daarna afnemen met ontweringswater of met soda,laat even intrekken en spoel daarna alles met veel water!
Daarna 1 x in de gekookte lijnolie verdund met 50% terpentijn of terpentine,hierna eventueel aflakken met een bootlak.
Maak aan de onderkant eerst een proefstukje!!
Succes
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding