Hoe plaatsen van een frontplaat voor inbouw toilet?

Ik ben bezig met het plaatsen van een nieuw inbouw toilet en krijg op mijn vraag hoe dit te doen verschillende antwoorden in de bouwmarkt. Ik weet nu niet echt goed wat te doen.

1). moet de frontplaat, 18mm watervast multiplex, waar later op betegeld wordt, nu wel of niet vast aan het frame van het inbouw toilet. M.a.w. met RVS parkers aan het stalen frame of middels latten aan muur en eventueel vloer?
2). Indien dat laatste, is het dan verstandig foam tape tussen de plaat en frame te plakken (om geluidsoverdracht te minimaliseren)?
3). Moet de watervaste plaat geverfd worden voor het betegelen?

thanks...

Toegevoegd na 1 week:
omdat het een hoektoilet is geworden met ongelijke zijdes, zit ie deels vast aan een raggel en deels aan het frame met RVS parkers.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Niet vastschroeven aan het frame, want dat maakt de constructie minder stijf. Zet het frame heel goed vast, ik ben zelf door de muur gegaan en het met een plaat aan de achterkant vast gezet (in mijn geval zit daar de garage, dus geen probleem. Als je in de woonkamer uitkomt, zou ik het niet adviseren)

Maak rachels tegen de muur en boven en onder. Vooral op de onderkant komt druk te staan als je op de pot zit, daar gaat ie wijken als er aan de achterkant van de plaat geen rachelwerk zit. Gaten voor de draadeinden en uitlaat en waeraanvoer maken en dan tegelen, voorbehandelen is niet nodig. Daarna een speciale rubberen matje tegen de betegelde wand, dan de pot monteren en klaar ben je. Foam tussen plaat en rachelwerk is niet nodig, de houten plaat is dood materiaal. Maak wel het kraantje zodanig dat je er altijd nog bij kunt zonder de hele boel te slopen.

Let goed op de hoogte van de pot, eenmaal bepaald kun je die nooit meer aanpassen. Vergeet niet de bril mee te nemen in het bepalen van de hoogte. Een te hoog of te laag toilet zit vervelend.
paulus811
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je op de link kijkt zie je het goed, Ik heb hem wel vastgezet en verven lijkt mij niet nodig.