Werkt deze electriciteitsschakeling: zie uitleg en tekening.

Het betreft de aansluiting van een schakelaar t.b.v. het aan-en uitzetten van een buisventilatormotor gemonteerd op zolder. Via deze motor worden twee ventilatiekanalen afgezogen: 1 vanuit de wc op de begane grond, 1 vanuit de badkamer op de eerste verdieping. Ik wil zowel in de wc als in de badkamer de ventilator aan- en uit kunnen zetten d.m.v. een schakelaar. Op de tekening is te zien hoe ik denk dat ik de schakeling moet monteren. L1 en L2 betreft het lage respectievelijk hoge toerental van de ventilatormotor. Hoe sluit ik dit professioneel en vooral ook veilig aan op het lichtnet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

hoi BraBart,

als schakelaar -1- aan staat, dan kan je de ventilator alleen met schakelaar -1- weer uitzetten.
schakel je -2- om, dan weet je niet meer welke schakelaar aan/uit staat, dat geeft een gehannes om de ventilator uit te zetten, vooral belangrijk als je wilt slapen zonder ventilatorgeluiden.

Tsja heeft de wisselschakelaar getekend, dat is de juiste manier
let er op dat je de voeding van EEN schakelaar haalt, want als je per ongeluk uit twee verschillende groepen tapt, dan veroorzaak je levensgevaarlijke situaties.
groep 1 uit, maar er komt spanning op via de andere groep.

helaas gebruik je maar één snelheid, ook dat is onwenselijk, want je hebt niet voor niets een twee toeren ventilator.

verzin iets vaarbij je beide toeren kan gebruiken.
iets met een impulsrelais, bijvoorbeeld

wil je de ventilator met toiletlamp aanzetten, eventueel laten na-draaien als het toilet weer wordt verlaten, dan volgt er iets met een tijdrelais. kortom, vele mogelijkheden voor een ventilator.

veel suc6
groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit gaat niet werken. Je zou twee keer een wisselschakelaar moeten gebruiken. Via 1 schakelaar bruin in, twee keer zwart uit. De twee zwarte naar de andere wisselschakelaar. Hier vandaan 1 zwarte naar de mechanische ventilator. Je kan dan echter geen gebruik maken van de hoge en lage toeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn speciale hotelschakelaars in de handel. HIermee kan je de schakeling goed maken. Let wel: Dit geldt alleen als je slechts een snelheid aan of uit wilt schakelen. Achterop de verpakking vind je ook hoe je eea aan moet sluiten.