Heeft er iemand tips voor het gebruiken van een verfspuit?

Ik heb een piano bijna klaar staan om in de verf gezet te worden.. Maximaal geschuurd, geplamuurd, gegrond..
Dadelijk komt er nog een spuit-plamuurlaag overheen (uit spuitbusjes) Dit moet alle nerven wegwerken.

Daarna moet hij in de kleur komen. Eerst een tussenlaag, daarna een hoogglans wit (9010).

Die laatste twee lagen wil ik het liefst met spuitverf techniek toebrengen. Maar weet iemand of je dat zomaar kunt doen als je daar geen ervaring mee hebt?
Waar moet ik aan denken? Do's Don'ts?

Hij is nu namelijk helemaal perfect, en weinig zin om op het laatst een blunder te maken ;)

Toegevoegd na 50 seconden:
Ow is zat aan een van deze machines te denken... iemand een voorkeurstip? http://www.gereedschaptotaal.nl/verfspuit

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geen antwoord, wel een tip Bij gebruik van acrylverf tenminste een verfstofmasker voor mond en neus dragen om inademen van de verfnevel te voorkomen. Bij verf met andere oplosmiddelen is het verstandig een dampmasker te gebruiken. Verf en verdunner zijn schadelijk, celluloseverdunner bevat het zeer schadelijke tolueen ! Stofmaskers zijn voor een prikje te koop bij de betere doe-het-zelf zaak, dampmaskers zijn te koop bij verfspeciaalzaken. laat U voorlichten door de vakman. Bedenk dat professionele spuiters ieder jaar een medische controle moeten ondergaan.Onderschat dit gevaar dus niet! http://www.ipms.nl/tips/h04-11.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sigaret je uit geen waakvlam inde buurt ! Al het stof vh schuren uit de ruimte ook Vd lamp er boven !succes
itsme
12 jaar geleden
En alles in de buurt afdekken/afplakken.. ook de binnenkant van de piano en de snaren. Want de verfdamp slaat een paar meter verder ook nog neer.

Het beste antwoord

Heel belangrijk is dat je spuit in een ruimte die stofvrij is. Bij hoogglans zie je vrijwel alle stofjes.
Er zijn speciale apparaten te huur die je ruimte snel 99% stofvrij kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Verfspuiten zijn voor eenmalig gebruik redelijk duur. Uit persoonlijke ervaring kan ik zeggen dat je met een goede spuitbus (motip) ook een goed resultaat kunt krijgen.

Spuit alles in meerdere dunne lagen, in plaats van een laag. Eventueel kun je tussen de lagen in nog een beetje opschuren met een lichte korrel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja dat had wellicht gelukt, maar heb de verf al in huis, dus het wordt of kwasten/rollen of verfspuit. Die spuit is dan wellicht prijzig, maar kun je ook hergebruiken..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een goede verfwinkel kan die verf ook in spuitbussen overzetten.
Ik zou je adviseren als het alleen voor die piano is om het gewoon met spuitbussen te doen.Voor een spuiten met een verfspuitapparaat moet je ervaring hebben.En die goedkope verfspuit (€21,95)maakt er een sinaasappeleffect van daar het ding geen constante druk geeft.Bovendien krijg je met een verfspuit zoveel nevel dat je het overal in het schuurtje terug kunt vinden.En dan nog maar niet te praten over het schoonmaken en doorspuiten van het apparaat.

Toegevoegd na 5 minuten:
Spuiten met een verfspuit is het zelfde als lassen met een lasapparaat Daar zal je er veel mee geoefend moeten hebben wil het resultaat goed zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij onze praxis (in drenthe) staat een hoekje met z'n spuitapparaat, een nieuw type en daar kun je het apparaat uitproberen op hout, behang en structuur. Mss is dit wel landelijk en kun je het daar uitproberen+ de uitleg van het personeel. En ik denk dat de techniek van het spuiten bijna het zelfde is voor de gangbare modellen, zal het niet?

Toegevoegd na 1 minuut:
ha, die link van jou, dat is het apparaat bij onze praxis!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal eens kijken... heb het bij ons (nog) niet zien hangen...