Hoe chromen tafel poten beschermen tegen roest.

Het gaat om twee soorten:
- het chroom is al behoorlijk verroest
- nieuwe chroompoten die nog niet 'buiten' zijn geweest.

Een tafel staat al een jaar jaar in de tuin. De chromen tafelpoten zijn flink verroest. Heb het (houten) tafelblad opnieuw gebeitst maar twijfel of ik de oude poten ga terugzetten of de nieuwe, (die gaan roesten). Hoe kan het chroom beschermd worden tegen roest.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Mooiste manier:
Gewoon nieuwe poten kopen.Vervolgens ontvetten met thinner en niet meer aanraken met de vingers en meteen spuiten met Hammerite blanke metaallak.
Goedkopere manier:
De oude poten schoonschuren daarna ontvetten met thinner en ook niet meer aanraken en in 2 lagen Hammerite (hamerslag) zilververf zetten.Op beide manieren zijn ze goed beschermd tegen weer en wind.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik zou voor de goedkopere manier kiezen daar niemand echt naar die tafelpoten kijkt,en het scheelt jou weer geld om 4 nieuwe poten te kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, goed advies. De nieuwe poten zijn er al, van een andere tafel die nooit buiten heeft gestaan. Als ik de oude 'opknap', kan ik nog een buitentafel maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het werkt werkelijk uitstekend, de Hammerite-verf op de roest poten. Na staalborstel schuren en ontvetten met thinner, heb ik 2 lagen opgebracht. Kijken of de garante van 8 jaar die Hammerite garandeert, wáár is. (Als ik dan nog een tuin heb).

Andere antwoorden (2)

Je kunt het chroom beschermen tegen roest met zuurvrije vaseline, te koop bij de fietsenzaak of de drogist.
Eerst met staalwol alle roest verwijderen en daarna insmeren. Omdat het om tafelpoten gaat, wordt niemand er vies van.

Het is hetzelfde procedeé dat we vroeger volgden bij fietsvelgen die toen ook konden roesten. Simpel en efficiënt.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan een tafel zit je, vet op de tafelpoten is géén goed idee. Dat vet en kleding?
Kan het zijn dat de roest van binnenuit komt? Kijk dan eens of de poten van boven behoorlijk afgesloten zijn.
En verder bestond er vroeger iets als in een spuitbus. Misschien bestaat dat nog. Het komt over als een soort lak. Ik spoot dat vroeger op gegalvaniseerd hang en sluitwerk in de tuin en andere dingen die konden roesten omdat de buitenlaag beschadigde. Misschien helpt dit ook bij chroom? Natuurlijk wel eerst goed ontvetten en regelmatig herhalen, maar dat zal wel op de bus staan.
Ik denk dat vaseline toch wel vetvlekken op kleding geeft en je komt toch wel eens met je broek of rok tegen een tafelpoot aan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De poten zijn afgesloten. Opvallend dat aan de onderkant van de poten het minst roest zit. Wijst dat op afsluiting? Wat kan ik daaraan doen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vreemd, maar dan roesten ze in ieder geval niet door opspattend water.
Ik dacht dat als ze van boven open waren, er water in zou kunnen lopen, dat verdampt dan weer langzaam, maar zorgt lang voor en vochtige lucht in de poten. Dan zou de roest van binnen kunnen komen.
Maar je hebt verschillende goede tips gekregen, ik zou zeggen, kies eer een die je het beste lijkt.
Heb je geen garantie en kun je niet reclameren, of waren ze misschien niet voor buiten bedoeld?
Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zijn tafelpoten voor 'binnen'. Na een verhuizing paste de tafel niet meer en bleef in de tuin staan.