Er zijn verschillende soorten van luchtbevochtigers;

De koudwaterverdamper;
Deze techniek zuigt droge lucht aan en maakt het vochtig.
Een ventilator onttrekt de droge lucht aan de ruimte en geleidt deze langs natte elementen in het waterreservoir.
Al deze elementen reinigen en verdampen het water en de bevochtigde lucht komt opnieuw in de ruimte.
Op deze manier komen er geen waterdruppels in de ruimte,ontstaat er geen kalk en mineraalaanslag en wordt weinig energie gebruikt.

Stoombevochtiger;
Deze zal eerst het water uit een reservoir laten koken en dan blaast de luchtbevochtiger de waterdamp de lucht in.
Hierdoor wordt de luchtvochtigheid en ook de temperatuur verhogen. Hij kost dus wel relatief veel energie.

Ultrasoonbevochtiger;
Deze werkt met hoge frequentie trillingen onder water.
Je hoort ze niet. De trillingen transformeren het water tot een microfijne nevel. Een stille ventilator zorgt ervoor dat de nevel de ruimte in wordt gedreven. Middels een voorverwarmingsfunctie wordt een temperatuursdaling voorkomen en is het mogelijk om warme mist te maken(40graden c.) De ultrasone trilling en het voorverwarmingselement houden het water bacterievrij.
Ook wordt weinig stroom verbruikt met deze techniek. De ingebouwde hygrostaat en een traploze output doodt verontreinigingen zoals schimmels en microben. Door een ontkalkingspatroon te gebruiken wordt kalkaanslag voorkomen.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het water wordt door middel van ultrasone trilling (30000 Hertz) de lucht in 'gegooit'. Zo krijg je ongeveer losse watermoleculen en daardoor is het zo super goed verspreid. Vaak zit het trilplaatje ook nog in combinatie met een waaiertje, om het water met meer kracht naar boven te blazen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De luchtbevochtiger die ik heb, is een soort van waterkoker. Er zit een verwarmingselement in, dat doet het water verdampen.
jc54