wat is het verschil tussen lamelparket, fineerparket en monta-parket?

ik ben bezig met een nieuwe vloer, maar je hebt zoveel soorten en ik kom er maar niet achter wat de verschillen zijn. ik weet dat lamelparket, fineerparket en monta-parket allemaal echt hout op iets anders zijn, maar verder snap ik er geen hout van...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Lamelparket: Dit zijn 'werkingsvrije' vloerdelen. De planken zijn opgebouwd uit 3 lagen. De toplaag bestaat uit hardhout variërend in dikte van 3 tot 6 mm. De middenlaag bestaat meestal uit vuren strookjes, die haaks op de toplaag zijn gelijmd. De onderlaag is een contralaag, ook meestal van vurenhout, gelijmd in de lengterichting van de toplaag. Deze 3 lagen worden onder grote druk samengeperst tot één geheel. Het grote voordeel van deze lagenopbouw is dat de lamelplanken nagenoeg niet meer werken, zodat deze uitstekend geschikt zijn om zwevend te leggen.

Fineerparket: Veelal is fineerparket opgebouwd uit een onderrug van MDF, HDF, vezelplaat of multiplex voorzien van een dunne toplaag hout. Deze toplaag heeft veelal een dikte van 1mm. Dit parket kent door haar samenstelling vele beperkingen. Het heeft een beperkte levensduur doordat dit dunne parket niet schuurbaar is. De ondervloeren zijn veelal niet waterproof, waardoor de werking van zowel de toplaag als de ondervloer mogelijk is.

Monta-parket: Monta-parket is opgebouwd uit 2 lagen. Een toplaag van edelhout, in de soort hout die u kiest. Ook de onderlaag is van hout. Bij Monta wordt in de fabriek de toplaag hoogfrequent gelijmd op een stabiele ondergrond. Daarna worden de vloerdelen geschuurd, gepolijst en voorzien van een oppervlaktebehandeling. In de fabriek wordt een mes-groefverbinding aangebracht, waardoor tijdens het leggen geen naden, hoogteverschillen en spijkergaatjes ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

- Lamelparket : een eerder algemene term zoals halfmassieve parket, monta-parket, ... beschrijving van een parketvloer die bestaat uit meerdere houten delen en waarvan de gebruikerslaag ook uit echt hout bestaat. Maw : je loopt rechtstreeks op het hout en je gebruikt het dan ook.
Biedt de klant een natuurlijke vloer, met unieke schakeringen, die ook gaat meeleven met het interieur. Vraagt wel een apart en correct onderhoud en wordt bij voorkeur verlijmd geplaatst.

- Fineerparket : een HDF drager met daarop een laag van 1mm edel hout, afgewerkt met verschillende lagen vernis. Is in tegenstelling tot halfmassief goedkoper, eenvoudiger in onderhoud en erg krasbestendig. Fineerparket wordt uitsluitend zwevend geplaatst. Hoeft niet afgeschuurd te worden en hoeft zeer zeker geen behandelingen met olie of vernis.