kan ik een thermostaatkraan gebruiken op een keukengieser

ik wil een thermostaatkraan in de badkamer aansluiten maar ik heb een keukengieser nu is mijn vraag kan dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.2K

Antwoorden (5)

volgens mij niet, meestal levert een keukengeiser maar 2 l water per minuut en een thermostraatkraan heeft behalve een bepaalde druk ook een hoeveelheid water nodig die hoger is (ik schap minimaal 4 l/minuut maar dat weet ik niet zeker)

Toegevoegd na 24 seconden:
schap = schat
13 jaar geleden
Volgens mij wel. Ik woon op een boot en mijn waterdruk komt uit een pomp. Die pomp levert een onregelmatige druk. Mijn warm water komt uit een boiler, koud rechtstreeks uit de tank. Ik heb een mengkraan geinstalleerd op m'n wastafel en die werkt prima. Ook mijn douche is een mengkraan met thermostaat en dat werkt prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi gast48528,

daar ben je mooi klaar mee, JA en NEE. meer mogelijkheden zijn er niet, en om het verhaal kompleet te maken: ze hebben allebij gelijk!

JA het kan, je moet er een speciale geiser thermostaatkraan kopen. dus niet bij Gamma 'een kraantje' kopen, maar bij de vakman om raad vragen en vertellen dat het voor een geiser is.

kost iets meer, maar je hebt wel heerlijk goed geregeld warm water.
probeer ook nog een restrictie in de koude kraan aan te brengen, dan regelt het prettiger.
ook hiervoor even bij de loodgieter om raad vragen.

tot slot: de 'koud water kreet' blijft bestaan, want als een ander ergens een warme kraan opent, dan blijft er weinig tot geen water over voor de badkamer.
een thermostaatkraan heeft een grotere weerstand dan een keukenkraan. dus de badkamer heeft dan pech.

voor de badkamer zou je kunnen overwegen om een afzonderlijke geiser te nemen.
of voor de keuken een elektrisch close in boilertje kopen.
van zo'n 15 liter.
dan heb je in de keuken heel snel warm water.
in de badkamer geen koudwaterkreetologie.

veel douche plezier,
groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een thermostaatdouchemengkraan (om te douchen) is natuurlijk te monteren. Na het monteren moet de temperatuur geijkt worden. Dat staat in de gebruiksaanwijzing staan. Het is altijd beter om een merk-kraan te nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan de geider levert warm water en die wordt door de mengkraan gemengd tot de juiste temeratuur. Dus is het water te warm voegt hij meer koud water toe is het te koud laat hij meer warmwater door. Ongeveer het zelfde doe jij met de twee kranen in de douche alleen hoef je het maar 1 keer in te stellen. Alleen het ongemak als er een ander tappunt is die ook warmwater levert van de zelfde geiser zal het zakken van de temperatuur ook merkbaar zijn alleen in een zwakkere wisseling en verminderde water druk.