Kun je laminaat leggen met IETS minder speling langs de kant dan wordt aangeraden? 7mm in plaats van 1cm?

1cm wordt geadviseerd door de vakhandel.
Maar een zaagfoutje is zo gemaakt en als je dan per ongeluk ergens 1cm en 3mm hebt gezaagd dan kan het gebeuren dat bij de montage van de plinten het eindresulaat niet is wat het zou moeten zijn.
Vaak wordt aangeraden om 1cm speling te houden ivm uitzetten en de werking van het materiaal.
Maar die 1cm wordt als enige aangeraden, terwijl je kamers hebt zo groot als balzalen en veel kleinere kamers.
Bij hele grote kamers zal de werking groter zijn dan bij kleinere kamers.
Is 7mm speling genoeg voor een 'gewone' rijtjeshuis woonkamer?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
16K

Het beste antwoord

Laminaat bestaat uit vier lagen namelijk: een kunststof onderlaag, een drager, een laagje bedrukt papier en een kunststof toplaag. De planken bestaan uit mdf of hdf materiaal. Parket kan uitzetten en krimpen, maar laminaat niet. Laminaat is van ander soort materiaal gemaakt dan parket, dus die opgegeven speling van 1 cm hoef je niet heel concreet te nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Nuke, Uit ervaring en namens onze gehele bovenverdieping kan ik uit zeer betrouwbare bron vermelden dat laminaat uitzet en krimpt. Ik ben het met je eens dat je van 3 mm speling hier en daar niet wakker hoeft te liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Som: Ok, e.e.a zal ongetwijfeld afhankelijk zijn van de kwaliteit van het aangeschafte produkt

Andere antwoorden (7)

7 mm is best een acceptabele marge hoor, zou ik niet wakker van liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moet kunnen. Ik zou wel nog even wachten met het plaatsen van de plinten/lijsten om te kijken hoever het uit gaat zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou het wel doen ik heb een kamer gelegd en heb 1.5 cm vrij gehoudn rondom maar 3 weken laten zat er midden in de kamer een drempel van 10 cm hoog en de kamer was niet echt groot 4*3 meter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zat die "drempel" er in omdat je laminaat tegen de muren aandrukte of was het door iets anders(vocht ofzo) gaan krom trekken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat de laminaat tegen de muern aandrukte
Ik heb op de hele bovenverdieping laminaat liggen en het zet wel wat uit, maar niet zo veel. Ik zou hier en daar 7 mm best acceptabel vinden als de vakhandel ongeveer 1 cm aangeeft. Zeker als je het wel probeert aan te houden.

Toegevoegd op 19-06-2009 22:30:17
NB. Overigens zie ik op internet 1 a 2 cm staan als afstand. In dat geval lijkt me 7 mm wat aan de kleine kant. Waarom hou je dan niet 1.5 cms aan eigenlijk?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7 mm zal in vrijwel alle gevallen voldoende zijn. Naast de grootte van de kamer hangt erg af van de kwaliteit van het laminaat en of je het intensief gebruikt of niet. Je kunt het uitzetten ook in de gaten houden als je de plinten niet te vast maakt. Dan kun je nog ingrijpen voordat het laminaat de wand raakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En als het maar om een klein stukje gaat kun je het misschien met een beiteltje of oude schroevendraaier afwerken, er komen toch nog plintjes overheen? Wel voorzichtig doen.

En ik zou er iig niet wakker van liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De marge wordt inderdaad ruim genomen door de fabrikant. Het is te adviseren toch deze marge aan te houden. Als er namelijk problemen komen, van wat voor aard, vervalt je aanspraak op garantie.