Waarom wordt de design radiator niet goed warm? (vervolg)

Omdat ik bij mijn oorspronkelijke vraag geen tekst meer kwijt kon, de situatie onderhand enigszins anders is én ik na anderhalve week zoeken nog steeds geen goeie oplossing heb gevonden, even een update/vervolg met de huidige stand van zaken.

Onze nieuwe design radiator functioneert dus niet;
-Het is een Haceka Sahara, zonder interne stromingpijpen.
-Aanvoer rechtsboven, afvoer linksonder
-Linksboven ontluchtingskraantje, rechtsonder afgesloten.
-22mm hoofdpijp, 15mm aanvoer en afvoerpijpjes.
-De oude radiator die er zat werd wél heet, aanvoer en afvoer zitten op deze nieuwe in dezelfde volgorde als bij de oude.

Bij een kamerthermostaat op 18 graden;
-Hoofdpijp en aanvoerpijp worden goed heet, afvoerpijpje blijft koud tot lauw.
-Radiator wordt boven heet en naar beneden toe steeds minder.
-Aansluitingen zijn zoals werd geadviseerd in de installatie handleiding.

Reeds geprobeerd;
-2 verschillende radiatorkranen. Zoals te zien op de afbeelding nu een rechtstreekse toevoer.
-Vele malen de hele installatie ontlucht (inc. bovenop de cv-ketel)
-alle radiatoren dicht gedaan behalve de nieuwe, kamerthermostaat op 30graden en enkele uren laten pompen en om de 20 minuten ontlucht op de design radiator, kwam steeds water uit.

Iemand nog goeie tips?
Stromingspijp proberen? Moet deze op de aanvoer of afvoer? (Meningen zijn erg verdeeld hierover).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.2K

Antwoorden (6)

Je mist een afvoer buis. Op dit moment is de druk op aan en afvoer gelijk, omdat de buit doorverbonden is. Als je de buis vertikaal tussen aan en afvoerput onderbreekt dan wordt het water door de verwarming gedrukt, en zal je verwearming helemaal warm worden.

Hoe het vroeger wel goed gewerkt heeft snap ik niet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet een stijbuis gebruiken en wel aan de afvoerkant
dus vanonder erin steken en naar boven laten wijzen.
Zo gaat het water van de aanvoer naar beneden en moet weer naar boven om afgevoerd te worden en zo komt het water door de gehele radiator.

Toegevoegd na 20 seconden:
stijgbuis
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In deze situatie helpt geen stijgbuis. Deze designradiator is niet geschikt voor een eenbuissysteem. Wat u nodig zou hebben is een radiatoor met een ruime inhoud die u kennelijk hiervoor had.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is hierboven al een beetje gezegd.

Ervan uitgaande dat er rechts één 22mm cv-buis zit.

Je kan de 22mm buis rechts verwijderen, maar die is waarschijnlijk niet voor niks 22mm, dus dat lijkt me geen goed idee. (te weinig capaciteit voor de rest van het huis)

Een kogelkraan in die buis lijkt mij de oplossing.
Je kan deze dan zover dichtdraaien zodat er genoeg weerstand optreedt om een deel van het warme water door de radiator te dwingen.

Ik zit nog te twijfelen of de stroom richting in de cv-buis uitmaakt. Ik denk het niet.
(als je de spullen hebt liggen dan kan je rustig proberen om die buis er tijdelijk tussenuit te halen.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan zeker, echter moet dan alles door een buis van 15mm, waarschijnlijk zelfs minder, want je hebt ook nog de aansluiting op je radiator. Als de radiator als eerste zit vanaf de ketel, zal deze heet worden, maar de rest waarschijnlijk niet, of het duurt te lang. Als de radiator als laatste zit, zal het water al gedeeltelijk afgekoeld zijn door de rest van je huis, hij zal lauw worden of langzaam opwarmen. Als je geluk hebt, werkt het als je die 22mm vervangt door een stuk 15. je hebt dan 15 door je radiator en 15 vrij. Dat zal waarschijnlijk genoeg zijn, maar ik blijf bij mijn kogelkraan. (dat rode handvat kan eraf als je de instelling goed hebt staan)
Hallo als ik de foto goed bekijk kan er sprake zijn van lucht ophoping bij de aansluiting van de kraan probeer deze een klein beetje los te draaien zodat het lucht kan ontsnappen . Het zou dan moeten werken. Stromingpijp in de aanvoer zetten als laatste optie sukses

Toegevoegd na 5 minuten:
Nu ik de foto beter bekijk zie ik alleen een aanvoerbuis en geen retourbuis hoe zit dit of heb je nog een eenpijpssysteem,ben benieuwd

Toegevoegd na 5 uur:
Nu ik heb begrepen dat het 1pijpssysteem is kun ook de 2 t stukken er tussen uit halen en de radiator als het ware in serie aansluiten 2 bochten of knieen dan stroomt het warme water er doorheen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi funkeydogz,

natuurlijk, kan je de retour opzoeken of zoals iemand ook zegt, alle water door de radiator laten stromen.
dan heeft de achterliggende installatiedeel te weinig en als je de radiator dicht zet, heeft het achterliggende deel niets.

wat nu? grote verbouwing of een truukje uithalen
ik kies voor het truukje

in de bovenste T-splitsing 22-15-22 doe je een reduceer deel IN de koppeling ONDER de aftak naar de radiator.
hierdoor wordt het water gedwongen door de radiator te stromen. doel bereikt.

sluit je de kraan, dan gaat al het water door de vernauwing dus het achterliggende deel blijft gevoed.
geen ideale situatie, maar het werkt en je ziet er niets van.

het is (volgens mij) de meest eenvoudige oplossing.
en als het niet werkt, blijft de financiële teleurstelling beperkt.
nóg goedkoper: gewoon met een grote tang de 22mm buis ergens TUSSEN de koppelingen inknijpen, maakt niet uit waar je dat doet. als je nog 22 mm buis hebt liggen, kan je het uitproberen. later stuk buis weer vervangen.

suc6 Dré

Toegevoegd na 5 dagen:
hoi funkeydogz
maak een restrictie in EEN van de aangegeven koppelingen
dus losnemen, restrictie aanbrengen en vast zetten

OF plaats TUSSEN deze koppelingen een ballofix.
ik ven geen tekenaar, maar hopelijk is het duidelijk.
dan MOET de radiator warm worden.
anders is de radiator verstopt
suc6
groeten, Dré