Hoe mijn eetkamertafel en stoelen (donkerbruin hout met laklaag) het mooiste wit te verven met nerven nog zichtbaar?

Ik verf eigenlijk nooit dus heb geen idee hoe ik dit het beste aan kan pakken. Heel grof schuren of juist licht? En dan met verf of beits? En hoe bescherm ik m het beste tegen veelvuldig gebruik? Nog een laklaag eroverheen?Alle tips van harte welkom!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ongeacht welke tip je hieronder kiest... als de stoelen geschuurd zijn en de tafel, zeker niet met water aankomen. Als het gaat om eik dan ga je na verloop van tijd ( enkele weken zelfs) zwarte plekken krijgen die je der nooit meer af/uit krijgt! Veel succes!

Antwoorden (5)

Je kan de stoel behandelen met een z.g.n. white-wash, een soort semi-transparante lak, ook wel als vloerverf gebruikt en het resultaat is prachtig en heel hard.

Ook bestaat er een soort 'nerven-kam', waarmee je over de nog natte verf een soort nerven-patroon in de nieuwe laklaag trekt. Als deze laag dan droog is kan je deze met blanke lak nabehandelen, erg leuk effect!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo Femkej,
Ik zou de stoelen goed ontvetten,goed schuren met korrel 120,en nogmaals ontvetten.
Daarna een laag witte grondverf erop en dan netjes aflakken met verf (2 keer)

Succes,
Leonard
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de nerven zichtbaar wilt krijgen en houden zal je de oude laklagen moeten verwijderen. Schuren kan -van grof naar fijn- , maar is veel werk en je zal niet overal goed bij kunnen komen, zonder de stoel helemaal uit elkaar te halen.
Wil je een resultaat waarbij de nerven nog zichtbaar blijven, dan de lak afbijten / afkrabben met verfafbijt, stoel schoonwassen met schoon water totdat alle afbijt verwijderd is, laten drogen, schuren, stofvrij maken en tot slot (met een verf of beits) in de verf schilderen. Dit doe je schraal en deel voor deel, waarna je bij ieder deel eventuele overtollige verf met een pluisvrije doek wegwrijft, zodat de ondergrond (nerven) deels weer zichtbaar wordt. De doek kan je eventueel klam maken met het verdunningsmiddel van de verf die je gaat gebruiken.
Als je -na enige oefening- tevreden bent, kan je de stoelen uiteindelijk ter bescherming aflakken met een kleurloze lak. Besef wel dat een kleurloze lak inhoudsstoffen heeft die het eindresultaat wat vergeelt. (eventueel wat witte verf bijmengen om dit effect op te heffen)
Om te kijken of het bevalt kan je mogelijk de onderzijde van de zitting als proef gebruiken. Deze zijn doorgaans niet of schraal behandelt.

Toegevoegd na 18 uur:
Even een idee hoe het er uit zou kunnen zien, alhoewel dit mede afhankelijk is van je wensen, de houtsoort (bij jou donker) en de hoeveelheid verf die je opbrengt en wegveegt.
Voorwaarde is wel dat het hout ontdaan is van lak of verf (dus kaal)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste is om de eethoek te schuren met staalwol. Grote vlaken met 01 en de randen en poten met 00. maar voor dat je begint goed ontvetten met een rinser. Na het schuren goed stofvrij maken en dan beitsen met een dekkende beits.

Toegevoegd na 1 minuut:
Grote vlaken moet zijn: Grote vlakken....

Toegevoegd na 8 uur:
Omdat de vraagsteller aangeeft "het" nog nooit gedaan te hebben is dit een goede manier om wel met een dekkende beits te werken. Als de tafel en stoelen met staalwol worden behandeld worden ze niet super glad en zie je de structuur van het hout door de beits heen. Echt een aanrader voor beginners dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi femkej,

ik ben zelf niet zo'n schiltertje, maar wil je de nerven WEL of juist NIET zichtbaar hebben?

wel zichtbaar, dan moet je de tafel afspuiten met een hogedrukspuit. je spuit de oude verflaag er af en het zachte hout ook, omdat het zachte hout ook weg is, zie je de nerven beter.
zo krijg je een brandschoon oppervlak die je kan schilderen met kleurbeits. dat kan in elke kleur, dus ook wit. je ziet en voelt de houtnerf.
wil je meer dekkend, dan twee of drie keer verven.
na afloop met een schone borstel opborstelen, dan krijg je een prachtig mooie afwerking.

wil je niet zichtbare nerven, dan afschuren goed gronden en plamuren. vervolgens wit verven, doe dit vooral in een stofvrije ruimte, of zet de tafel op zijn kant. dan heb je geen neerdwarrelend stof op de tafel. (stof is er altijd en overal)
als de tafel op zijn kant staat, wel voorzichtig verven met niet al te veel verf op de kwast, anders krijg je lopers/druipers, of hoe je die lelijke dingen ook wilt noemen.
achteraf zijn die heel moeilijk weg te halen.

prettige kerstdagen en een stralend witte tafel in 2011
groeten, Dré