Is het normaal dat degene die het pakket afgeeft bij afhaalpunt zijn handtekening voor mij zet?

Gisteren haalde ik een pakketje af bij een afhaalpunt, en degene die het mij gaf zij tegen mij: dat krabbeltje doe ik zelf wel. Is dit gewoonte?

Toegevoegd na 1 uur:
Mijn vraag is eigenlijk of het vaker voorkomt. Dat het niet mag weet ik.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja dat gebeurt vaker: Veel schandelijker is het dat het ook door bezorgers gedaan wordt die het dan bij de buren afleveren. Terwijl je gewoon thuis zit te wachten... (is mij overkomen). Briefje werd overigens nog in de bus van de ontvanger gegooid, dus het duurde dagen voor mijn pakketje met een waarde van 600 eu terecht was. Postnl beweert gewoon glashard dat het netjes afgeleverd is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat gaat inderdaad een heel stuk verder nog.
Rosalie48
6 jaar geleden
Dat vroeg ik mij ook af toen ik deze morgen niet voor ontvangst van mijn pakje moest tekenen en ik daarna in de track and trace merkte dat de bezorger in mijn plaats getekend had. Wat gebeurt er in dit geval wanneer er betwisting is over de levering? Hoe kan men bewijzen dat men niet zelf voor ontvangst getekend heeft?

Antwoorden (2)

Nee. Die handtekening hehoor je zelf te zetten. Anders zou de "afhaler" (jij), als hij van kwade wil is, erg gemakkelijk kunnen stellen dat hij het pakket niet ontvangen heeft. (Betwiste handtekening).

Toegevoegd na 1 dag:
(Dat het regelmatig gebeurt, wil niet zeggen dat het normaal is...)

Toegevoegd na 1 dag:
(Dat het regelmatig gebeurt, wil niet zeggen dat het normaal is...)
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar gebeurt het regelmatig dat jij dat weet?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zoals jij het beschrijft lijkt het erop, dat het daar wel vaker gedaan wordt. Ik maak althans nergens uit op dat er een reden voor was, en het ging ongevraagd. Ik heb het nooit meegemaakt.
Maar was het wel een afgifte waar tekenen voor ontvangst een vereiste is? Als dat voor sommige zendingen wel, en voor andere niet nodig is, zetten ze misschien een krabbeltje om zelf bij te houden wat afgehaald is.
Ligt eraan waar die handtekening voor staat. Als dat is om te verklaren dat die medewerker het heeft afgegeven, is het normaal. Als die tekent voor ontvangst, verklaart hij dat hij het afgehaald heeft, en als jij dan om je pakje komt vragen heeft hij een probleem. Misschien heeft 'ie ook camerabeelden, dan zijn er twee met een probleem.

Handtekening voor ontvangst is een middel, geen doel. Het doel is om bij onenigheid over wel of niet overhandigd hebben, een bewijs te hebben. Normaal betekent volgens de norm. Meestal telt een voorschrift (wettelijk, instructie van werkgever) als norm, ook als er een gewoonte is om je daar niet aan te houden. Maar gewoonterecht bestaat, en wordt soms ook door de rechter geldig gevonden.

Als die medewerker dat krabbeltje zet en het pakje inpikt, heb jij met dat krabbeltje niks te maken, en is dat afhaalpunt aan zet om alnog aan zijn verplichting te voldoen.