Welke foto's mag ik gebruiken voor mijn website?

Stel ik wil een soort smartphone marktplaats oprichten voor merken als Apple, Samsung, HTC etc.

Mag ik dan gebruik maken van foto's van Apple/Samsung/HTC telefoons op de achtergrond en in de banner van mijn website?

Uiteraard is de website dan gericht op commercieel gewin, maar de desbetreffende merken worden ook daadwerkelijk aangeboden.

Mag dit of zit er een restrictie op foto's met duidelijke merken?

Toegevoegd na 4 minuten:
Via stock websites kom ik foto's tegen die je kan kopen. Echter staat er bij merk producten vaak "editorial use only", deze mag ik dan niet gebruiken terwijl ik juist dat merk wil promoten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het lijkt me, dat je de importeur van de betreffende merken benadert.
Je gaat deze merken verkopen, dus toestemming in overleg voor het gebruik van foto's. Zij hebben een reclame afdeling met perfect materiaal. De importeur zal je zeker ter wille zijn.

Antwoorden (3)

Nee dat mag niet, u krijgt dan een dwangbevel om een afbeelding van de website te halen plus een boete van meer dan € 500! Ook al is het zonder kwade bedoeling, van een andere website mag niet zomaar zonder toestemming dingen worden gebruikt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Ik ben erg verbaasd over dit antwoord! Waar baseer je je antwoord op? Van wie zou de vraagsteller dat dwangbevel dan krijgen en op welke wet is die boete van € 500,- gebaseerd?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ben dus niet de enige.
Als de telefoon van jou is en je maakt er een foto van, kan je deze gerust plaatsen op je eigen site.

Andere foto's mogen niet zomaar gebruikt worden, daar heb je toestemming van de rechthebbende voor nodig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je mag inderdaad niet zomaar afbeeldingen van het internet pakken en deze gebruiken voor je eigen website, hier rusten namelijk rechten op. Er zijn verschillende oplossingen: zo kun je zelf je eigen afbeeldingen maken door middel van eigen foto's of je gaat zoeken op het internet naar foto's die je WEL mag gebruiken.

Je zou bijvoorbeeld kunnen zoeken tussen 'Creative Commons', deze mag je vaak wel voor je zelf gebruiken. Lees meer op: zie bron

Om te zoeken op dit kun je bijvoorbeeld Flickr gebruiken: zie bron. Via deze website kun je dus naar zulke afbeeldingen zoeken. Pak de tweede bron erbij en tik bij "Search for" de desbetreffende zoekwoorden in. Vink dan onderaan "Only search within Creative Commons-licensed content" aan.

Op die manier kun je zoeken naar afbeeldingen die je voor je website kunt gebruiken, zie de bronnen hieronder voor meer informatie.

Vriendelijke groeten,