Wat betekent het als een horloge 17 Jewels heeft?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
10.4K

Het beste antwoord

Jewels zijn een soort lagertjes waar de asjes van de tandwielen, maar ook van de balans in draaien.
Vaak zijn deze gemaakt van (synthetische) saffiertjes of robijntjes.
Hierdoor slijten de asjes bijna niet en draaien ze soepel rond. Hoe meer jewels, hoe gecompliceerder/beter het uurwerk is.
De moderne mechanische (handopwindbare) uurwerken hebben vaak minimaal 17 jewels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi maar vooral prima antwoord Cindy +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
itsme
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (2)

17 steens, is een waardering voor het vakmanschap van de horlogemaker
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de rand er omheen 17 juweeltjes/ nepsteentjes/ kristalletjes denk ik.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar ook hamabo kan gelijk hebben.