Hoe reken je vrouwen broek maat om naar een mannen broek maat ?

Ik heb met een vrouwen maat ongeveer maat 38 en nu vroeg ik me af welke mannen broek maat ik dan zou hebben. Dat zou me een schattig geven zodat ik in de winkel niet 10 verschillende mannen maten aan moet passen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Mode
17.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je het over jeans of over het iets anders? Jeansmaten staan los van mannen/vrouwenmaten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja het gaan om jeans
Ritsuka
10 jaar geleden
let er wel op dat herenbroeken een totaal andere pasvorm hebben, omdat mannen nu eenmaal een andere bouw hebben.
Dus je moet sowieso veel passen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja klopt. Maar een schatting kan wel gemaakt worden toch ? Anders loop ik daar straks met 10 van de zelfde broeken in me hand haha
Amadea
10 jaar geleden
Damesmaat 38 is ongeveer jeansmaat 30. Als je met 30 begint te passen kan je per merk uitvinden van welke je een grotere (vooral bij Italiaanse of in Azië maakte merken) of een kleinere moet hebben. Het tweede getal geeft de lengte van de pijpen aan. Met kortere benen heb je aan 30-30 een goede maat, met langere benen moet je 30-32 hebben.

Antwoorden (2)

Gebruik daarvoor de wehkamp of iets dergelijks. Die hebben maattabellen.

http://www.wehkamp.nl/Matenassistent/Maatinformatie.aspx?MaattabelCategorie=DBJ&MaatassistentTonen=N&height=433&width=622&keepThis=true&TB_iframe=true

Met maat 38 heb je een omvang van 68-72 taille en 96-98 heup

http://www.wehkamp.nl/Matenassistent/Maatinformatie.aspx?MaattabelCategorie=HBJ&MaatassistentTonen=N&height=433&width=622&keepThis=true&TB_iframe=true

En dan zie je het probleem: mannen hebben niet zulke brede heupen. Qua taille heb je een mannenmaat 42 maar qua heup heb je maat 52/54

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor jeans kan het nog wel meevallen, pas de maten 29/30 eerst maar eens.

Toegevoegd na 2 uur:
Ter aanvulling: jeansmaten zijn helemaal geen herenmaten. Je hebt wijdtes en lengtes en daar ga je tussen schipperen, dus zoals ik al zei: je begint met maat 29/30 en dan ga je kijken of het wijder of smaller en langer of korter moet.

Tot mijn zwangerschappen kon ik de spijkerbroek van mijn man aan. Hij is 14 cm langer maar blijkbaar heb ik in verhouding lange benen en hij korter. Daarna lukte het niet meer omdat je als vrouw nu eenmaal vet op je heupen opslaat en mannen op de buik.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Herenmaat 48 komt ongeveer overeen met damesmaat 38. Maar een herenbroek is anders gemaakt en zit vaak niet fijn, behalve bij spijkerbroeken. Die kunnen unisex zijn, maar hebben nooit een vermelding van maat 38/maat 48.