Is het stijlen van het haar (glad maken) Halal of Haram in de Islam?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
6.9K

Antwoorden (4)

Nee hoor.
Is niet halal of haram. Het mag.
Als je maar bedekt houdt met hoofddoek is er niks aan de hand...
Een moslima mag haar haar glad maken. Make-up doen, ja noem maar op, om mooi eruit te zien zeg maar. Het mag wel, maar alleen voor haar man. Dan verdiend die zelfs nog punten ervoor. En als die dat voor iemand anders doet, buiten haar man. Dan is dat haram...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga er een gok op wagen dat normale moslims dat halal vinden. In de meer fundamentalistische landen zal het wel haraam zijn. Daar (Afghanistan onder de Taliban, bijvoorbeeld) mogen mannen ook hun baarden niet scheren, bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang je het doet voor jezelf of je man / je eigen familie / vriendinnen mag het gewoon. Op straat hoor je natuurlijk sowieso niet zonder hoofddoek rond te lopen, dus wat daar onder zit, maakt op dat moment niet uit. Er komen verder an sich geen middelen of dingen bij kijken die haram zouden zijn, alleen maar een steiltang (of is het stijltang ? - het ding dient tenslotte om je haar een steile stijl te geven) of een strijkijzer. De meester moslim-vrouwen die ik ken zijn behoorlijk ijdel, en besteden een hoop meer aandacht aan hun haar dan ik ;-) . Maarja, ik heb ook niet zulk mooi haar van mezelf.

Draag je geen hoofddoek, dan zie ik ook nog steeds geen enkel probleem waarom je haar in model brengen - met fohn, steiltang of krullers - niet zou mogen. Het is toch niet de bedoeling dat je als Anneke Tanneke Toverheks de straat over gaat ; er netjes uit willen zien is niet per definitie ijdelheid.

De hele dag met je uiterlijk bezig zijn en je voortdurend zorgen maken over hoe je haar zit is natuurlijk weer een ander verhaal, maar voor een puber is dat vrij normaal gedrag, dus ook in dat opzicht zou ik er geen probleem van maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de Islam is het toegestaan. Er bestaat btw niet zoiets als 'normale' moslims en een ander soort moslim. Moslim of geen moslim thats it haha