Hoeden; wanneer te dragen door mannen?

Je ziet steeds meer mensen weer hoeden dragen. Zelf ben ik een jongen van 19 en ik draag ook soms, als het bij mijn kleding past een hoed. De oude etiquette schrijven voor dat mannen binnenshuis hun hoed af moeten doen; vrouwen mogen hem op houden. Ik persoonlijk vind dat je als man/jongen ook je hoed binnen op mag/kan houden als dit een toevoegsel aan je kleding -het puntje op de i- is. Maar als ik is in gezelschap van oudere mensen kom krijg ik altijd te horen "een heer binnenshuis doet altijd zijn hoed af". Wat is nu anno 2009 gebruikelijk. Hoort een man nog steeds zijn hoed af te doen? Of is het in het nieuwe modebeeld ook voor mannen binnenshuis toegestaan een hoed te dragen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
3.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed dat je je er in verdiept hoe het eigenlijk hoort.
Ik vind dat een hoed een man iets stoers geeft.

Het beste antwoord

Als jij een hoed wil dragen, dan heeft dat wel wat. Als we de etiguette van vroeger nagaan dan hoor je deze inderdaad af te doen.

Ouderen houden zich vast aan de regels van vroeger.

Ach als je de opmerking krijgt van ouderen dan kan je zeggen ik ben nog geen heer maar een jongeman.

Zou zeggen als jij het prettig vindt om deze op te houden wat let je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Hoeden zijn absoluut weer mode aan het worden! Voorwaarde is wel dat de hoed perfect aansluit bij de kledingstijl! Je mag in deze tijden overigens best van de etiquette afwijken hoor! Dus lekker ophouden als jij dat wilt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben een jaar ouder maar zie het niet voor me dat ik een hoed draag.

Draag als het leuk staat.

Of vraag bekenden of het leuk staat, dan weet je het zeker dat niet gauw iemand er negatief over denkt.

Zo voel je je ook zekerder.

Als ik een pet draag (wel wat anders dus) zou ik 'm wel afdoen als ik iemand zou groeten, of mee zou praten.

Ook als ik ergens binnen ben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gebruik de hoed om je eigen identiteit te vinden, daar moet je hem voor gebruiken en is er heel goed geschikt voor... Ga zo door, ook binnenshuis...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een hoed wilt dragen, zoek dan je eigen stijl daarin en draag hem met de overtuiging dat hij je goed staat.
De regels voor het dragen van een hoed zijn mi veranderd, maar ik denk dat het altijd correct is hem af te doen, als respect naar iemand anders of hem even af te nemen uit beleefdheid voor iets of iemand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je laat je toch niet door anderen voorschrijven wat jij met je hoed wilt doen? Die mag je opdoen en ophouden wanneer je wilt. Je mag er zelfs mee naar bed. Zolang anderen er maar geen last van hebben, zoals in de bioscoop enzo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Rick1234;

Ik hecht niet zoveel waarde aan wat de etiquette zegt over het binnenshuis dragen van een hoofddeksel, maar het komt op mij een beetje over als op visite gaan en je regenjas aanhouden. Bovendien vind ik het wel iets stijlvols hebben, iemand die binnengaat en zijn hoed afneemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zeg gewoon doen :-p als jij vind dat t kan..er zijn natuurlijk minder praktische situaties te bedenken,zoals een sombrero ophouden als je aan een kleine tafel voor 2 schuift,je snapt t wel.Als t nog niet gewoon is dat een man zijn hoedje ophoudt,zal er toch iemand mee moeten beginnen..,denk niet dat zoveel mensen t raar vinden..tenzij t onpraktisch is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je moet weten wanneer je je hoed op kan houden of beter af kan zetten. zoals je zelf al in je vraag schrijft hebben oudere mensen er eerder 'last' van. daar zet je je hoed dan netjes af. verder zullen er genoeg mensen zijn die er geen last van hebben en dan hou je hem lekker op. je kunt het ook even vragen of iemand er last van heeft, meestal zegt iedereen dan toch nee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lekker ophouden als jij dat wil. Wat ik wel belangrijk vind is dat als je een hoed of pet ophoud dat je iemand je ogen wel goed kan zien, een gesprek voeren met iemand wiens ogen half verstopt zijn vind ik persoonlijk irritant en vanuit de drager onbeleefd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mij mag je hem ophouden. Als homo juig ik alles toe wat een jongeman van jouw keeftijd mooier maakt, maar.... bedenk altijd dat acties reacties oproepen. Als mensen je onbehouwen gaan vinden, dan kom je jezelf tegen op een zeker moment. Geslaagde mensen weten wat ze wel en niet kunnen doen op de meeste momenten en houden zich eraan. Ik zou een jongeman met zijn hemd open tot zijn navel, alhoewel aangenaam om naar te kijken, nooit op mijn kantoor willen hebben.
Het is dus je eigen keuze: gedragen of niet gedragen volgens het algemene gevoel, maar niet janken als het verkeerd uitpakt.