Waarom is lipstick iets typisch voor vrouwen en waarom dragen mannen het niet? En wie en waarom kwam op het idee om het te doen?

Ik vraag me al heel lang af waarom vrouwen hun lippen schilderen. Sindskort ook waarom het alleen vrouwen zijn die het gaan doen zijn, en niet ook mannen. En wie daar als eerste mee is begonnen en waarom het zoveel navolging heeft gekregen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Jaja, 't is goed, ik weet dat er sommige mannen zijn die het ook doen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
2K

Het beste antwoord

Naast het nabootsen van het gewone effect van seksuele opwinding op de lippen, is ook vaak gesuggereerd dat dat het een imitatie zou zijn van het effect op schaamlippen: bij opwinding zijn die ook roder, groter, vochtiger, glimmender, en onbewust zou die link gelegd worden.
Zo zou rouge de 'opwindingsblos' imiteren, de blos die sommige mensen krijgen als ze seksueel opgewonden worden of een orgasme krijgen/hebben gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus als je make up draagt, loop je er altijd opgewonden en geil bij, o.k.
Vandaar dat ik geen make up gebruik.
Waarom zou je bv op je werk er opgewonden uit willen zien, ja misschien als je een leuke collega hebt, maar verder ?
Weer een punt, van goh hoe zou het toch komen dat de maatschapij zo verknipt is.
Vrouwen vragen er bewijs van, bijna om, om verkracht te worden, dikke laag make up op, kleding die super bloot is enz.
Ik zeg niet dat het dan voor een man rechtvaardig is om een vrouw te verkrachten, maar het word ze wel heel moeilijk gemaakt om zich dan nog in te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een zieke redenering.
Hoe een vrouw er ook bij loopt en wat ze ook in het hoofd van een man losmaakt, is NOOIT een excuus voor geweld. Verkrachting is geweld.
Jij volgt nu de redenering van veel oude stammen, die volgens sommige stromingen bij de islam hoort: een vrouw moet zich bedekken anders kan een man zich niet beheersen.
Maar een beetje kerel kan zich prima beheersen, anders is het een slappeling.
En waarom zou een vrouw zich moeten bedekken/niet op mogen maken omdat een man daarvan in de war zou raken? Dan kunnen we die mannen beter ooglappen geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat we zoiets als make up verzinnen om deze redenen is een zieke beredenering.
Wat dat betreft hebben de moslims misschien wel een punt, anders waren er geen verkrachtingen geweest.
Want blijkbaar kunnen een hele hoop mannen zich niet beheersen.
Ritsuka
12 jaar geleden
beetje rare redenering, dus ik zou als vrouw elke dag in een tent moeten lopen in plaats van iets leuks aan te doen (wat in mijn geval niet eens erg bloot is).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hele rare redenering idd...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Make up is niet 'verzonnen om deze redenen'.
Kijk eens om je heen in de natuur en denk eens na: seks hoort erbij. Zonder voortplanting sterft een soort uit.
Waarom denk je dat bloemen er soms uitzien alsof ze een hommel zijn (denk aan orchideëen bijvoorbeeld)?
Waarom denk je dat vogels er in de paartijd zo mooi uitzien?
Lokken en verlokken hoort erbij.
Dat is geen enkele grond voor gebrek aan zelfbeheersing.
Op basis van jouw redenering kan ik net zo goed zeggen: alle mannen bij de geboorte de ogen uitsteken, want ze kunnen zich toch niet beheersen, dan maar zo. Dat is net zo gerechtvaardigd als zeggen: vrouwen moeten zich aan een bepaalde kledingcode houden.
En net zo onzinnig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wij zijn mensen, wij hebben hersenen gekregen, dat onderschijt ons van de dieren en planten.
Als er een paar koeien staan te grazen in een wei, en er komt een stier aan, en die dekt een koe, en die stier gaat daarna naar een andere koe, dan zal de eerste koe daar niks om geven.
Bij mensen heet dat vreemd gaan.
Als een vrouw met make up, samen met HAAR vriend, en EEN vriend staan, zend ze dus ook die sexuele signalen uit naar de gewone vriend, inplaats van alleen naar HAAR vriend.
En zo is waarschijnlijk vreemd gaan begonnen.
Die echte sexuele signalen, van vollere en rodere lippen, die krijg je pas als je opgewonden word gemaakt door een man.
En dat gebeurt niet zo gauw in het openbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dieren hebben ook hersens, acht je jezelf maar niet zoveel beter: wij handelen ook naar onze instincten.
Vreemdgaan komt niet door lipstick, je denkt toch niet serieus dat vrouwen die zich nooit opmaken ook nooit seks hebben?
En als jij een aantrekkelijk persoon ziet in het openbaar, dan gebeurt jou dat ook. Volkomen automatisch, je lijf bepaalt dat, niet jij, en je kunt het ook niet tegenhouden. Dus ook daarin onderscheid je je niet van dieren (onderschijten is iets heel anders, da's voor een zeer selecte groep liefhebbers).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik een aantrekkelijk persoon zie, en ik heb al een vriend, dan mag ik alleen maar kijken, en niet aankomen.
dat noem je geweten, een dier heeft dat niet.
Iedereen neukt maar met iedereen, alsof het nog niet erg genoeg is, met al de geslachtsziektes in de wereld.
Wat mij betreft zijn we ons aan het verlagen naar de dieren hun niveau.
Wij zijn zeker geen dieren, onze capaciteit van onze hersenen gaat wel een heel stukje verder.
Ja bij mannen bepaalt het lijf het, die lopen alleen maar hun lul achterna.
En als puur je lijf het zou bepalen, dan zou je ook niet aan condooms denken, want dan denk je al weer, lijkt me ook niet goed.
Het instinct van mensen ligt diep weggestopt hoor, en dat is maar goed ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vliegt echt helemaal uit de bocht.
Als jij een heel aantrekkelijk iemand ziet, dan garandeer ik je dat je lippen roder worden, je ogen gaan sprankelen.
Of je daar vervolgens iets mee doet, is aan jou. Net zoals dat voor mannen geldt, die hebben toch ook hersens, dus die moeten volgens jouw redenering ook zelf kunnen beslissen en nadenken.
Als jij seks wilt hebben, kun je prima nog aan condooms denken.
'Iedereen neukt maar met iedereen', geen idee waar je het vandaan haalt.
En 'verlagen naar de dieren'? Die neuken erop los ja, als het paartijd is en er een nieuwe generatie moet komen. Zo is dat door de natuur bedoeld, daarom zijn er ngo dieren. En de mens IS een dier, los van onze hersencapaciteit.
Je haalt echt een hoop dingen door elkaar en praat het zo naar jezelf toe op een hele kromme manier.
Als ik jouw reacties zo eens lees, dan zou ik kunnen concluderen: ze heeft een vriend, ze wil geen ander, dus volgens haar eigen redenering zal ze geen make up dragen en zich bedekken. Toch trek ik die conclusie niet, omdat ik jou verder niet ken en dus niet voldoende feiten heb.
Ik zie wel iemand die kennelijk heel wantrouwig is over de motivaties van anderen om dingen te doen of te laten, vaak is dat juist omdat iemand over zijn/haar eigen motivaties twijfelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen neukt maar met iedereen, geen idee waar ik dat vandaan haal, kom op Hippo, dat is toch wel algemeen bekend.
En no offence maar het zijn vooral de mannen, players, elk stadje een ander schatje enz.
Sommige vrouwen zijn er ook goed in hoor.
Veel mensen gaan vreemd.
En ja, mensen neuken er op los als dieren, onderhand.
Het verschil is dat wij het verschil weten tussen goed en kwaad, en een dier niet, die doet het puur uit instinct en overlevingsdrang en voortplanting, wij doen het omdat het lekker is, als wij geen kinderen willen, dan gaan we aan de pil en neuken gewoon door, een dier kan dat niet.
Wij kunnen denken (weten) wanneer we fout bezig zijn, een dier niet.
Hoe zou jij je voelen, als jij vreemd gaat, en daarna sex hebt met je vriend of vriendin, en je besmet hem/haar daarna met hiv, voel je je dan niet verdomd schuldig ? buiten het feit dat je ook nog eens vreemd bent gegaan.
Een dier kent geen schuld weet niet wat goed of fout is, wij wel.
Sommige dieren kunnen wij zelfs nog wat van leren, bv agaporniden en de kraaiachtigen,die zijn monogaam, die blijven heel hun leven trouw aan de zelfde partner.
Die belofte maak je naar je partner ook als je trouwt, tot de dood jullie scheid, en die worden ook gewoon aan de laars gelapt, en mensen gaan gewoon vreemd.
En eerlijk gezegt gaan mijn ogen niet sprankelen, en mijn lippen worden ook niet roder, van geen enkele kerel meer op deze aardkloot, want ik heb het op gegeven, ik blijf de rest van mijn leven vrijgezel.
En nee, ik heb dus geen vriend, en ga er ook niet meer aan beginnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka.
Nee, ik zeg niet dat je in een tent moet lopen.
Je mag best mooie kleren dragen, maar er zijn ook mooie kleren waarin je niet je buik bloot hebt, of een rokje zo kort dat als je bukt je string ziet, want die hebben ze er dan meestal nog onder aan.
Of dat de string boven de broek uit komt.
Maar zoals de jeugd van tegenwoordig er bij loopt, zelfs als het vriest lopen ze er bij alsof het zomer is.
En dan vinden ze het ook nog gek als ze ziek worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom denk je dat de natuur heeft ingebakken dat seks lekker is?
En als je vreemdgaat, kun je ook nog steeds condooms gebruiken, even geheel los van dat ik niet zoveel begrip heb voor vreemdgaan weet ik toch echt wel dat niet elke keer seks een SOA oplevert.
Met 'dat is toch algemeen bekend' kan ik niets, voor veel mensen zijn veel dingen 'algemeen bekend'; die aantoonbaar onjuist zijn dus dat betekent niets. Mensen hebben seks ja, daar is niets mis mee.
Jammer dat je zo verbitterd bent, je ontzegt jezelf veel op die manier (nee, niet alleen seks, maar ook het samenzijn met een partner).
En nog iets: je wordt niet ziek van het soort kleding dat jij beschrijft, ook niet in de winter.
Je hebt een beperkt blikveld, hopelijk geef je jezelf eens de ruimte, zeker arenden hebben dat nodig...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat sex lekker is, wil niet zeggen, dat je vreemd moet gaan, sex kan ook lekker blijven bij de zelfde partner.
Condooms zijn ook niet 100% veilig, en je kunt altijd een soa oplopen, ik overdrijf het nu met hiv, maar je hebt dus ook hpv, en dat is al overdraagbaar via slijmvliezen en huid. En je word wel ziek, als je gaat stappen tussen een hele hoop andere mensen, die je kunnen aansteken, en omdat je dan zo koud gekleed bent vat je de klets die je hebt opgelopen, als je warm gekleed bent misschien niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
JIJ stelt dat mensen vreemdgaan. Dat gebeurt absoluut, maar jij suggereert dat de hele wereld er maar op los neukt.
Een relatie is meer dan seks, sterker, de seks kan nog prima zijn terwijl het verder niet meer klikt, net zoals het andersom ook kan. Monogamie kan ook serieel zijn, en mensen gelukkiger maken dan totale monogamie tot in de dood - die keuze maakt iedereen voor zichzelf en daar heeft een ander zich niet mee te bemoeien.
Condooms zijn niet 100% veilig nee, maar geef toe, van leven ga je dood. Je kunt niet àlle risico's van het leven uitbannen en tegelijkertijd een gezond leven leiden.
En nu heb je het wat verkoudheid betreft over besmetting door anderen, dat is heel anders dan wat je net schreef, "Maar zoals de jeugd van tegenwoordig er bij loopt, zelfs als het vriest lopen ze er bij alsof het zomer is.
En dan vinden ze het ook nog gek als ze ziek worden."
Je wordt niet verkouden van kou.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik krijg helemaal rooie oortjes van deze discussie...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pfft, wat lippenstift al niet los kan maken bij Arenden.
Ik draag het omdat ik mezelf prettiger voel met lippenstift, niet om mannen te laten zien dat ik klaar ben voor de seks, of dat ik graag door een opgewonden mannetje in de bosjes even met flink geweld gedwongen wil worden voor seks....
Ik mag dan misschien lippenstift dragen en een man kan daar opgewonden van worden, hij zou me ook kunnen vragen of ik zin in seks hebt, hij heeft geen recht mij te verkrachten. Ik zie ook wel eens sommige mannen die ik heel aantrekkelijk vind, die duw ik toch ook niet de bosjes in en ga ik even met flink veel geweld verkrachten alleen omdat ik opgewonden werd van die strakke spijkerbroek met overhemd en strak lichaam en mooi lang krullend haar? (Bij wijze van....)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg ook niet dat het gerechtvaardigt is, dat je verkracht word, het word alleen heel moeilijk gemaakt om je te beheersen.
En vrouwen verkrachten ook mannen, meer dan dat je denkt, maar mannen durven daar geen aangiften van te doen, omdat ze dan een watje zijn, omdat ze een vrouw niet de baas kunnen.
Daarom zijn die cijfers lager, of komt het niet veel voor zogenaamd, omdat er geen aangifte is gedaan, en het dus niet bekend is, van een hoop mannen, die wel verkracht zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Droegen die verkrachte mannen ook lipstick? ;p
(Jaja, flauw, ik weet het.)
En jezelf beheersen hoort erbij. Ongeacht hoe jij je kleedt, niemand heeft het recht iets tegen jouw wil te doen. Ook al kleed je je 'sexy', ook al roept dat misschien bepaalde gevoelens op bij wie naar je kijkt - dan nog heeft diegene zich maar te beheersen, net zo simpel als iets uitstallen in een etalage geen rechtvaardiging is dan maar de ruit in te gooien en de spullen te stelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De laatste keer.
Ik ze ook NIET dat het gerechtvaardigt is, het word alleen heel MOEILIJK gemaakt om je nog te beheersen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, en? Moet JIJ je aanpassen omdat een ANDER over de grens zou kunnen gaan? Dat probleem ligt bij die ander hoor, niet bij jou, al maak je je op en draag je een minirok en iets dat flink diep uitgesneden is.
Ik laat mijn leven niet bepalen door wat een ander zou kunnen denken, dan zou ik gek worden.
Ik leef zoals ik wil, ik probeer niemand opzettelijk pijn te doen, en ik vind dat mensen zelf moeten weten of ze lipstick dragen of niet.
Jij komt aan met allerlei bezwaren over beheersing en SOA's en zo - kennelijk is dat in jouw hoofd allemaal met elkaar verbonden, voor mij staat dat los van elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou Hippo, niet nodig, die had van zichzelf hele sexy rode volle lippen. Sja, heel moeilijk om me te beheersen hem aan te raken. Misschien een optie voor hem voortaan sandalen aan te doen en 20 kilo aankomen en zijn lippen bleken en dunnen daar word ik dan tenminste niet opgewonden van en vele andere vrouwen ook niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Trouwens Whiteeagle, mannen worden ook wel eens verkracht, kindertjes van jonger dan 10 ook waaronder ook jongetjes maar niet omdat ze naadpanty,s dragen met hoge hakken en uitgesneden truitjes en kort rokje waarbij je de billen ziet bij het bukken en een lading make-up waarbij je in stof zoekraakt als je ze in het gezicht blaast en rode lippenstift...het is puur omdat de verkrachter kickt op seks met dwang, en dat is geweld. Mannen zouden best aangifte willen doen maar worden over het algemeen niet serieus genomen nee, dat klopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja helaas wel, dat er zulke zieke verknipte mensen rondlopen, die niet met hun handen van kinderen af kunnen blijven, daar zal ook wel weer een reden voor zijn.
Ik vraag me gewoon af, wat de redenen van deze verknipte maatschappij zijn, en toen ik dit over make up las, dacht ik misschien is dit wel een reden voor het een of ander verknipte in de maatschappij.
Ritsuka
12 jaar geleden
make up bestaat naar mijn weten al zeker sinds de Egyptenaren. Het is dus zeker niet de reden voor de problemen in de huidige maatschappij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dus juist van wel.
De egyptenaren waren ook zeker niet vies van sex, die lagen ook met zijn alle in de badruimte, en het met jan en alleman te doen.
Ik denk dat het van kwaad tot erger geevolueerd in de mens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sow, en wat denkie van al die chinezen?! Die komen ook niet allemaal uit de bloemkool hoor. En dat zelfs zonder lipstick :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die Chinezen komen uit de Chinese kool toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar die doen het omdat ze perse een zoon willen, en gaan net zo lang door tot ze een zoon hebben.
Waarom denk je dat ze in China voortaan nog maar 1 kind mogen krijgen, en is dat een meisje hebben ze pech.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Achter de eenkindpolitiek zat een uitgebreide redenering.
Ze hebben alleen niet bedacht dat je een probleem krijgt als je alleen maar jongens laat krijgen, daarom mogen echtparen met bepaalde etnische achtergronden in bepaalde regio's als ze als eerste een meisje krijgen, een tweede kind krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huh, ik snap effe niet wat je nu zegt hoor.
Er zijn in China toch al te veel jongens, er moeten juist meisjes bij.
Dus als iemand dan een meisje krijgt is dat toch goed, dan hoeven ze toch geen 2de kind meer.
Als er weer een jongen geboren zou worden, dan zouden ze een tweede kind kunnen krijgen, misschien word dat dan een meisje. en je kunt toch niet kiezen of je een jongen of een meisje krijgt, of hebben die vrouwen zich allemaal kunstmatig laten insemineren, met een mannelijke sperma zaadcel ?
Dus eigenlijk logischerwijs, zouden er dan meer meisjes moeten zijn dan jongens, aangezien dat ze net zo lang door gaan tot ze een jongen hebben.
Of kunnen Chinezen mannen alleen maar jongens schieten of zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt je waarschijnlijk niet zo verdiept hierin. In China zijn jongens veel meer 'waard' dan meisjes. Dus willen ouders - omdat de meesten maar één kind mogen - een jongen. Die hoef je geen bruidsschat mee te geven, die breidt het gezin uit ipv dat je je kind kwijtraakt aan een andere familie (zoals wanneer je dochter trouwt).
Daarom wordt zo vroeg mogelijk in de zwangerschap bepaald of het een jongen of een meisje is. Meisjesembryo's worden vaak geaborteerd, daarom zijn er véél meer jongens dan meisjes.
Omdat die verhouding helemaal scheefligt, is het voor sommige mensen toegestaan om ALS ze als eerste kind een meisje krijgen, nogmaals een zwangerschap te wagen, in de hoop op een jongen. Maar zijn we nu niet heel ver afgedwaald van de lipstick?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niks persoonlijks tegen jou hoor hippo, maar ik heb nu al weer spijt, dat het over de Chinezen gaat.
Weer zo iets zieks, oo het is een meisje, die zijn niet gewenst hup weg ermee.
Waar gaat het toch heen met de maatschappij.
Maar inderdaad we dwalen af.
Vind je het goed als we deze discussie stoppen.
Jij en andere mogen nog gerust over de vraag verder gaan.
Maar deze discussie stoppen o.k ?

Andere antwoorden (1)

Als een vrouw seksueel opgewonden geraakt, worden haar lippen voller en roder. Lipstick wordt gebruikt om dit effect na te bootsen.
De oude Egyptenaren gebruikten het al.