Wat is het verschil tussen een sproet en een moedervlek

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
12.6K

Antwoorden (2)

De meeste bruin getinte vlekken op onze huid zijn moedervlekken. Gemiddeld genomen heeft elk mens er ongeveer 25.
Een sproet is een toegenomen pigment in de opperhuid. Deze zijn nooit kwaadaardig en worden beter zichtbaar dankzij zonlicht. Net als de huid worden deze sproeten namelijk ook bruiner en dus zichtbaarder dankzij de zon. Sproeten komen dan ook voornamelijk voor bij mensen met een lichte huidtype.
Een moedervlek is een kleine huidstoornis die al aangeboren kan zijn. Meestal komen ze tevoorschijn bij een leeftijd van 3 tot 40 jaar. Na het 40e levensjaar kunnen moedervlekken ook weer verdwijnen. Hoeveel moedervlekken je krijgt is deels genetisch bepaald. De kleur heeft een moedervlek te danken aan de pigmentcellen die de moedervlek vormen. Deze worden ook wel melanocyten genoemd.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aanvulling: Sproeten komen voor zover ik weet en uit eigen ervaring nooit alleen, maar altijd met meerderen tegelijk. Moedervlekken komen meestal niet in groepjes voor. En sproeten gaan soms ook weer weg als je ouder wordt. (ook uit eigen ervaring).
Een sproet is een opeenhoping van melanine onder de huid. Melanine is het pigment dat huid, haar en ogen hun kleur geeft. Meestal hebben sproeten een doorsnee van twee tot vier millimeter. Soms zijn ze groter, met een maximale doorsnee van één centimeter.
Sproeten ontstaan al op jonge leeftijd. In de loop der jaren kunnen er door zonlicht meer sproeten verschijnen. Zelfs op oudere leeftijd kun je nieuwe sproeten ontdekken.

Die ontstaan door zonschade: veelvuldige verbranding van de huid op jonge leeftijd. Of een mens veel of weinig sproeten krijgt, is genetisch bepaald. Mensen met een licht huidtype hebben meer sproeten dan mensen met een donkere huidskleur.

Dit komt niet doordat zij minder melanine hebben, maar doordat de melanine onregelmatiger verdeeld is over het lichaam. Mensen met een licht huidtype hebben vaak blond of rood haar, lichte ogen en verbranden snel in de zon.

Sproeten zijn niet kwaadaardig en dus niet gevaarlijk voor je gezondheid. Mensen met veel sproeten hebben wel een grotere kans op huidafwijkingen.

Het voorkomen van zomersproeten is iets gemakkelijker. Beperk blootstelling van de huid aan zonlicht en smeer je altijd in met een goede zonnebrandcrème.

Ook moet je goed kijken of je te maken hebt met een sproet of een moedervlek. Een moedervlek is ook een pigmentophoping, maar dan dieper in de huid. Moedervlekken veroorzaken over het algemeen geen problemen, maar KUNNEN kwaadaardig worden.
Als ze groter worden, gaan jeuken of bloeden, is het van belang om naar de dokter te gaan. Moedervlekken kunnen namelijk wel kwaadaardig zijn.

http://www.gezondheidsnet.nl/uiterlijk/artikelen/211/iedereen-heeft-sproeten